Annerledesdagen som ble til en ganske så BRA dag
Du vet, den følelsen. Man låser opp døra til kontoret og går inn. Merker at noe er annerledes, men klarer ikke umiddelbart å sette fingeren på det. Det er noe som mangler. Det er jo også veldig snålt at kollegaen på hjørnet som alltid har døren sin lukket, nå plutselig har døren på vid gap? Så slår det deg! Alt av datautstyr mangler. Kontorpultene er i fullstendig kaos og kun ledningsstumper, noen mus, et par tastaturer og de eldste skjermene står igjen. Alle datamaskiner, både bærbare og stasjonære, er revet bort fra sine vante plasser. Du setter deg ned på nærmeste stol og tenker «Jeg må ringe vår IT-leverandør. Og politiet.»
Alle bedrifters mareritt
De ansatte hos en av Braathe Gruppens kunder opplevde sent i vinter alle bedrifters mareritt – Over natten hadde noen brutt seg inn i kontorlokalene deres. Alle datamaskiner, skjermer og utstyr var stjålet. Panikken er stor når man oppdager et innbrudd, enten det er hjemme eller på arbeidsplassen. Hvordan skulle de få gjort noe arbeid uten alt utstyret de er så avhengige av i jobb-hverdagen? Administrasjonssjefen tok raskt kontakt med deres IT-leverandør, Braathe Gruppen.
God oversikt gir rask responstid
«Vi fikk inn saken om innbrudd hos kunde kl. 07:50 en fredag morgen. Som deres IT-leverandør har vi god oversikt over løsningene de har, hvilket utstyr og hvilke tjenester vi leverer til dem. Dermed kunne vi handle svært raskt.» sier kundeansvarlig, Dag Johansen.
Allerede i ti-tiden, kun to timer etter at saken kom inn til Braathe Gruppen, var nytt utstyr på plass i Oslo. Det ble i tillegg sendt ut en konsulent fra Braathe Gruppen, for å sikre at kunden kom i gang med det nye utstyret og raskt var tilbake i arbeid. Allerede til lunsj var flere ansatte i gang igjen.
Nettsky redder dagen – eller dataene, i det minste
Har man hatt et innbrudd i en bedrift er ikke nødvendigvis utstyret det verste å miste – å miste sine data er ofte enda verre. Tidligere hadde denne kunden sine data på fysiske servere plassert hos seg, men etter anbefaling har de gått over til en nettskyløsning der dataene heller ligger sikret i datasenteret til Braathe Gruppen. Heldigvis var dette lenge før innbruddet fant sted – og ingen data var i nærheten av å komme på avveie engang.
«Våre løsninger krever også multifaktor-autentisering, som sikrer at tilgang til data kun gis til ønsket individ. De fleste datainnbrudd skjer ved at uvedkommende får tilgang til ansattes brukernavn og passord. Multifaktor-autentisering sikrer at den ansatte må benytte en kode i tillegg til brukernavn og passord. Denne koden sendes til brukerens smarttelefon via en app eller SMS. Dermed har man et ekstra sikkerhetslag, i tillegg til det tradisjonelle brukernavnet og passordet.», sier Johansen.
Derfor bør du leie, heller enn å eie
Utstyret som ble stjålet var i stor grad eid av Braathe Gruppen. For bedre kostnadskontroll og for å sikre oppdatert utstyrspark så har denne kunden gått for en klientutstyrs- og driftsavtale med Braathe Gruppen. Dette innebærer at kunden har en løpende leieavtale på maskinene de bruker og en avtale om vedlikehold- og drift av denne maskinparken. Standardiserte løsninger var sterkt bidragsgivende til at det ble mulig å levere nye datamaskiner, skjermer og annet utstyr på kun et par timer.
«Takket være løsningene vi har hos Braathe Gruppen, kunne vi jobbe videre som om tyveriet ikke hadde skjedd – kun timer etter at vi oppdaget det». – sier administrasjonssjef i selskapet.