| Tjenestebeskrivelse 365 Arbeidsplass |
Tjenestebeskrivelse gjeldende fra 01.01.2026
Brukertjenestene leveres som navngitte enkelttjenester eller som pakker bestående av flere av de navngitte tjenestene, i henhold til Nettskyavtalens Bilag 1: «Priser og omfang» eller SSA bilag.
Alle tjenester beskrevet her leveres i henhold til vilkår i følgende dokumenter som publisert på Leverandørens nettsted:
Brukertjenestene i denne Tjenestebeskrivelsen er dekket av Proaktive Driftstjenester og Reaktive Supporttjenester, som beskrevet nærmere i Tjenestebeskrivelsen «Support» med mindre det er gjort unntak eller tillegg for den enkelte deltjeneste.
Kunden kan kjøpe Microsoft Online-lisenser som rent varekjøp.
| SLA Punkt | SLA Verdi |
| Grunnleggende etablering av Tenant | Inkludert i Etableringsgebyr |
| Standard lagringssted for Tenant | Norge1 |
| Etablering av lisensabonnement (Subscriptions) | Inkludert i Etableringsgebyr |
| Oppsett av administrative kontoer for Kundens Tenant med MFA | Inntil 5 administrative kontoer for kundens brukere inkludert i Etableringsgebyr |
| Tilgang Leverandørens selvbetjeningsportal | Inkludert |
1 Datalagring i henhold til Microsoft sin gjeldende Tjenestebeskrivelse
Bistand med konfigurasjon, oppsett, bruk og feilretting av MS365-tjenester kan leveres i henhold til Tjenestebeskrivelse «Timebaserte Konsulenttjenester».
Microsoft Customer Agreement (MCA) er en digital sluttkundeavtale som regulerer kjøp og bruk av Microsofts nettskytjenester, inkludert Microsoft 365 og Azure. Avtalen er utformet for å forenkle innkjøpsprosessen og gir kunden fleksibilitet i hvordan og hvor tjenester kjøpes. MCA skal aksepteres av kundens autoriserte representant før leveranser kan påbegynnes, og gjelder på tvers av alle Microsoft-leverandører.
Signert MCA er nødvendig for at Leverandøren skal kunne levere avtalte tjenester. Leverandøren forutsetter at:
Gjelder kunder med brukere dekket av 365 Basic Management (SKU 365BMGMT).
Managed Microsoft 365 gir Kunden en Microsoft 365 Online-tilstedeværelse med oppsett, drift og administrasjon, samt Leverandørens brukerstøtte for Microsoft Nettskytjenester. Funksjonalitet og forvaltningsnivå avhenger av valgt Microsoft lisens og SLA-nivå.
| SLA Drift og Administrasjon | SLA Verdi |
| Microsoft 365 servertjenester og datalagring fra Microsoft Nettsky | Ja |
| Standard lagringssted for ny Tenant | Norge1 |
| Drift og administrasjon av Microsoft Online Kjernetjenester | Inntil 30min pr henvendelse |
| Backup av Exchange Online mailbokser, SharePoint Online og OneDrive | I henhold til avsnitt Microsoft 365 Backup i Leverandørens Backup Policy publisert på nett |
| Bistand mot Microsoft Support ved feil som oppstår på Kjernetjenester som er i drift | Inkludert inntil 3 timer pr hendelse |
| Reaktiv brukerstøtte på tjenestene | Inntil 30min pr henvendelse |
1 Land kan avvike. Datalagring i henhold til Microsoft sin gjeldende Tjenestebeskrivelse
Enkelte vilkår avhenger av valgt Microsoft lisensnivå og valgt 365 Management/Forvaltningsnivå
| SLA Punkt | SLA Verdi |
| Krav om multifaktor autentisering (MFA), for brukere, gjestebrukere og administratorer | Ja |
| Microsoft 365 online tjenester beskyttes med relevante sikkerhetsinnstillinger i henhold til dokumentasjon for Microsoft sin «Best Practice» | Ja |
| Innebygde antispam- og antimalwarefunksjoner i lisensen aktiveres | Ja |
| Microsoft Purview Standard enhetlig revisjonslogging aktivert, 180 dager logghistorikk | Ja |
| Microsoft Purview loggundersøkelser og rapportering. Inntil 30 min pr. henvendelse inkludert | Ja |
| SPF og DKIM verifikasjon av mail avsenderdomene aktivert | Ja |
| Ved blokkering for utsending av e-post for bruker, varsles Leverandøren1 | Ja |
| Ved blokkering for utsending av e-post for kundens tenant, varsles Leverandøren1 | Ja |
| SharePoint Online: Deling begrenses til nye og eksisterende gjestebrukere. Alle brukere kan dele2 | Ja |
| Gruppe med tillatelse til å invitere gjestebrukere (Azure Portal) Standard alle brukere | Ja |
| Tilgang til Kundens Azure-portal begrenses til administratorkontoer | Ja |
1Microsoft blokkerer utsendelse av e-post ved overskridelse av systemgrenser
2Delingspolicy kan endres på skriftlig forespørsel fra Kunden til support@braathe.no
Følgende Microsoft online-tjenester regnes som Kjernetjenester hva angår Leverandørens SLA:
Leverandøren skal inneha god kompetanse på ovennevnte Kjernetjenester.
Kjernetjenester inkluderer administrasjon, drift og feilretting i henhold til SLA.
Henvendelser som gjelder andre Microsoft Online produkter, tjenester og funksjoner støttes etter «Beste innsats» -prinsipp med 30 minutter Reaktiv Brukerstøtte. Ytterligere bistand eller eventuelle tilpasninger leveres i henhold til Tjenestebeskrivelse «Timebaserte Konsulenttjenester».
Følgende etablering er inkludert i etableringsgebyr for Tjenesten:
* Leverandøren kan sende ut nødvendige listemaler
Gjelder kunder med brukere dekket av 365 Premium Management (SKU: 365PMGMT).
365 Arbeidsplass Tjenestepakker leveres i variantene:
Tilleggsfunksjonalitet til pakkene kan leveres under betingelser som angitt ovenfor i Del 2: Managed Microsoft 365.
365 Arbeidsplass Business Premium, E3 og E5 gir Kunden en fullverdig løsning for brukernes PC-/Mac-baserte arbeidsplasser. Pakkene inkluderer lisenser, oppsett, drift og administrasjon av Microsoft 365-tilstedeværelse, samt oppsett, drift, administrasjon, sikkerhetsfunksjoner og brukerstøtte knyttet til brukernes PCer og mobile enheter.
365 Arbeidsplass F3 gir Kunden en fullverdig online Microsoft 365-løsning. 365 Arbeidsplass F3 inkluderer online utgaver av Microsoft 365 Apper. For pakker basert på MS 365 F-serien inkluderer ikke tjenesten support på endepunkter, kun begrenset grunnleggende drift av mobile enheter (Nettbrett og mobiltelefoner).
For Onlinepakkene leveres data og servertjenester fra Microsoft sine datasentre.
| Pakke | Business Online | E3 Security Online | E5 High Security Online | F3 Online
|
| Grunnlisens1 | MS 365 BP | MS 365 E3 | MS 365 E5 | MS 365 F3 |
| Drift SLA | 365 Arbeidsplass | 365 Arbeidsplass | 365 Arbeidsplass | 365 Arbeidsplass2 |
| Security Baseline | Ja | Ja | Ja | Ja |
1Se Microsoft nettsider for detaljert funksjonalitet og innhold i lisens og tjenester fra produsenten
2For pakker basert på MS 365 F-serien inkluderer ikke tjenesten drift og support for endepunkter, kun begrenset grunnleggende drift av mobile enheter basert på MAM/MDM (Nettbrett og mobiltelefoner).
365 Arbeidsplass leveres som frittstående tjenestepakker i form av valgt lisens og tilhørende Management (SLA). Pakkene inkluderer lisenser for programvare som angitt senere i denne Tjenestebeskrivelsen, samt tjenester som definert under avsnittet SLA.
Pakkene inkluderer lisenser og tilganger som driftes fra Microsoft sin nettsky.
| SLA drift og Administrasjon for 365 Arbeidsplass | SLA Verdi |
| Microsoft 365 tjenester og datalagring fra Microsoft Nettsky | Ja |
| Administrasjon av Exchange, SharePoint, Teams og Intune, samt brukere, grupper og enheter i Microsoft Entra. | Ja4 |
| Drift av Windows Server Virtuell maskin i Leverandørens datasenter, for SSO bruker- og passordsynkronisering. | Ved behov1 |
| Bistand mot Microsoft Support ved feil som oppstår på Kjernetjenester som er i drift | Inkludert inntil 3 timer pr hendelse |
| Tilbakestilling og gjenoppretting av operativsystem og Microsoft 365 Apps ved hjelp av Autopilot4 | Inkludert |
| Feilretting av Leverandørens administrative verktøy | Inkludert |
| Backup av Exchange mailbokser, Teams, SharePoint og OneDrive3 | Lisens og drift inkludert2 |
| Backup lagring | Belastes etter forbruk |
| Reaktiv brukerstøtte på leverte tjenester; inntil 30 minutter pr. henvendelse4 | Ja |
| Proaktiv Drift av Intune Windows PC-klientutstyr, inkludert operativsystem4 | Ja |
| Proaktiv Drift av Skrivebordsversjoner av Microsoft Office programmer installert på Intune enheter4 | Ja |
| Reaktiv Brukerstøtte på Intune-administrerte klientenheter; inntil 30 minutter pr. henvendelse4 | Ja |
| Reaktiv brukerstøtte på fagapplikasjoner installert på klient, inntil 30 minutter pr. henvendelse4 | Ja |
| Administrasjon av Microsoft 365-tenant, lisensabonnement og Microsoft Entra brukerkontoer i hht Leverandørens standard oppsett | Ja |
| Bistand ved behandling av garantisaker for klientenheter levert av Leverandøren | Ja |
| Rådgivning ved lisenskjøp | Ja |
| Tilbakestilling av klient ved cyberangrep | Ja |
| Standard klargjøring etter diskbytte, reparasjon og virusfjerning4 | Ja |
| Tilgang til Microsoft Company Portal med et utvalg standardapplikasjoner5 Mulighet for utrulling av ønskede applikasjoner med selvbetjening |
Ja |
1Gjelder kunder med tjenester i henhold til «Digital Arbeidsplass fra Leverandørens Datasenter».
2Se Leverandørens «Backup Policy» som publisert på deres nettsted.
3365 Backup begrenset til standard funksjonalitet i backup programvaren og Microsoft plattform.
4For pakker basert på MS 365 F-serien inkluderer ikke tjenesten support på endepunkter, kun begrenset grunnleggende drift av mobile enheter (Nettbrett og mobiltelefoner).
5Basis utvalg: Microsoft 365 Apps, Edge og Chrome.
Sikkerhet SLA-tjenestenivåer er angitt med overordnet beskrivelse nedenfor. Sikkerhet SLA-nivåer utnytter funksjonalitet som er inkludert i lisensierte Microsoft tjenester og produkter. Sikkerhet er satt i fokus samtidig som brukere gis en god opplevelse. Nærmere teknisk beskrivelse av innstillinger kan oversendes Kunden på forespørsel. Det tekniske grunnlaget kan være gjenstand for oppdatering tilpasset endringer i produktene og Produsentens «Best Practice».
Samlet sikkerhetsnivå avhenger av valgt kombinasjon av brukerlisenser og evt. tilleggs-lisenser.
For lisensene 365 Business Premium og 365 E3 kan hhv Defender Suite for Business eller E5 Security velges som tilleggslisens med MDR (Managed Detection and Respons) SLA. E5 Security Sikkerhet SLA vil da være gjeldende.
| Sikkerhet SLA for 365 Arbeidsplass | F3 | Business | E3 Security | E5 Security |
| Alle innstillinger fra «Managed O365 sikkerhet-SLA» | X | X | X | X |
| Microsoft Security Baseline aktivert (se eget avsnitt nedenfor) | X | X | X | |
| Konfigurasjon av samsvarskrav for Windows og Mac endepunkter for tilgang til Microsoft online tjenester1 | X | X | X | |
| Aksjon på high alerts fra Microsoft Defender Security Center | X | X | X | |
| Etablering av et utvalg Attack Surface Reduction regler | X | X | X | |
| Mobile Application Management konfigureres, skrus på etter avtale (se avsnitt nedenfor) | X | X | X | X |
| Avviksmelding som gjelder enhetens samsvar med Intune policy, sendes til sluttbruker | X | X | X | |
| Drift av Microsoft Defender Antivirus som inkludert i operativsystem og lisens. | X | X | X | |
| Drift av Microsoft Defender for Endepunkt som inkludert i MS 365 lisens. Avviksmeldinger til bruker ved hendelse.2 | BP | P1 | P2 | |
| Konfigurasjon av Windows Update for løpende oppdatering av kumulative oppdateringer av Windows Operativsystem.3 | X | X | X | |
| Drift og vedlikehold av Intune for Windows | X | X | X | |
| 1 time årlig sikkerhetsrådgivning og gjennomgang av Kundens Microsoft Secure Score. Utføres på Kundens forespørsel. | X | X | X | |
| Aktivering av Microsoft standard konfigurasjon av Office Message Encryption-tjeneste (OME) og Azure Information Protection (AIP) | X | X | X | X |
| Drift av risikobasert aksesskontroll | X | |||
| Safe Document for Office Clients | X | |||
| Defender for Cloud Apps | X |
1 Samsvarskravet kan justeres for Kundens løsning på forespørsel. Kan være nødvendig dersom Kundens utstyr eller programvareinstallasjoner ikke kan tilfredsstille samsvarsregler.
2Avviksmeldinger kan i tillegg sendes til Kundens systemansvarlig. Varslingsoppsett gjøres på forespørsel til support@braathe.no
3Gjelder ikke oppgradering til nye hovedversjoner av operativsystem. Leverandøren kan bistå med oppgradering av hovedversjoner som Timebasert Konsulentoppdrag.
Følgende Microsoft og andre online-tjenester regnes som Kjernetjenester hva angår Leverandørens SLA:
Leverandøren skal inneha god kompetanse på ovennevnte Kjernetjenester.
Kjernetjenester inkluderer administrasjon, drift og feilretting for online tjenester i henhold til SLA. Henvendelser som gjelder andre Microsoft Online tjenester og funksjoner støttes etter «Beste effort» prinsipp innenfor Reaktiv Brukerstøtte, eller som konsulenttjeneste i henhold til Tjenestebeskrivelse «Timebaserte Konsulenttjenester».
Leverandøren benytter seg av Microsoft Security Baseline for å sette sikkerhetsinnstillinger for Kunden basert på funksjonalitet som finnes i Kundens lisenser. Security Baseline representerer Microsoft sin «Beste praksis» for sikkerhet på endepunkter og er et omfattende sett av innstillinger og krav til system som til sammen reduserer risikoen for sikkerhetsbrudd.
Leverandøren gjør i tillegg egne tilpasninger og justeringer av innstillinger for å gjøre oppsett og bruk av enheter mest mulig brukervennlig og samtidig sikker.
Microsoft lanserer regelmessige nye Security Baseline. Disse vil gjennomgås og testes av Leverandøren ved lansering og gradvis rulles ut til Kunder dersom nødvendig. Dersom ny Security Baseline fører til vesentlige endringer i bruk av systemene vil Leverandøren varsle Kunden i rimelig tid før utrulling.
Kunde kan velge å ikke ta del i Leverandørens standard vedlikeholdsregime. Videre vedlikehold vil da kunne utføres på forespørsel av konsulent i hht Tjenestebeskrivelse Timebaserte Konsulenttjenester.
Etablering som angitt i avsnitt «Managed Microsoft 365 etablering». I tillegg:
365 Arbeidsplass tjenester leveres med Leverandørens standard konfigurasjon av MAM inkludert. MAM gir kontroll, sikring og beskyttelse av organisasjonens firmadata lagret på Android og IOS enheter basert på sentral policy. Policy leveres konfigurert, men aktiveres kun etter avtale med kunde. Leverandøren anbefaler MAM som minimum sikringsnivå av IOS og Android enheter. Standard Policy kan oversendes på forespørsel.
Kunden kan be om at MAM Policy justeres etter behov, utføres som Timebasert Konsulenttjeneste.
Mobile Device Management funksjonalitet er inkludert i Microsoft Intune lisenser som del av Microsoft 365 pakker. (Funksjonsnivå avhengig av lisenspakke). Lisens gjelder for inntil 5 enheter pr. bruker. MDM gir organisasjonen styrket sikkerhet, styring og kontroll med Mobile enheter som aksesserer firmadata. Samt at MDM gir en bedre brukeropplevelse enn MAM. Oppsett av MDM som tillegg eller alternativ til MAM kan utføres på Kundens forespørsel som Timebasert Konsulenttjeneste.
Leverandøren anbefaler bruk av MDM for sikring av organisasjonens mobile enheter og nettbrett.
Den beste brukeropplevelsen vil oppnås ved bruk av Leverandørens standard klientmodeller med Windows 11 Pro eller nyere versjoner. Leverandørens muligheter for bistand, brukerstøtte og rettetider vil kunne påvirkes av de faktiske forhold omkring tredjepartsprodukter og -leverandører.
Vi fraråder bruk av enheter som er eldre enn 4 år, da dette vil føre til begrensninger i sikkerhet, ytelse, funksjonalitet og kompatibilitet.
Windows Home Edition er ikke støttet og kan ikke benyttes i forbindelse med Leverandørens tjenester for drift og administrasjon av PC klienter.
365 Arbeidsplass inkluderer ikke følgende tilleggsarbeid:
Løsningen betinger at forretningsinformasjon lagres i Leverandørens eller Microsofts datasentre ut fra hvilken 365 Arbeidsplass-alternativ som benyttes. Brukere som lagrer forretningsinformasjon, privat informasjon eller andre personlige data kun lokalt på klientenheten, eller på områder som ikke er omfattet av tjenesten, er selv ansvarlig for å sikre slike data.
Som et ledd i feilrettingsprosedyrer, fjerning av virus og andre situasjoner (som f.eks bytte av hovedkort) forbeholder Leverandøren seg retten til å slette og tilbakestille brukerenheter til fabrikkinnstillinger. Før sletting av data iverksettes fra Leverandøren sin side, skal Brukeren varsles. Arbeid med sikring av data på enheter i forbindelse med feilretting er ikke inkludert i tjenesten, men kan utføres som Timebasert Konsulenttjeneste. Dette gjelder også bistand i forbindelse med installasjon av applikasjoner som ikke inngår i tjeneste for distribusjon fra Leverandøren.
365 Arbeidsplass inkluderer lisenser og drift av nødvendige verktøy. Leverandøren velger verktøy for å kunne levere etter avtalens intensjoner. Verktøyene kan være inkludert med klienten eller være tredjepartsverktøy.
365 Arbeidsplass er utviklet for å dekke et bredt spekter av behov, basert på Leverandørens kvalifiserte standarder. Leverandøren tilbyr også et sett med tilleggstjenester og opsjoner som gir Kunde muligheten til å tilpasse løsningen ytterligere – enten du har behov for utvidet sikkerhet, tilpasset programvare, eller ekstra driftstjenester.
Disse opsjonene er tilgjengelige som valgfrie tillegg til standard tjenestepakker, og kan aktiveres ved behov. Noen krever etableringskostnad, mens andre prises som konsulenttjenester eller etter enhetspris, i henhold til gjeldende avtalevilkår.
Tilleggstjenestene er utviklet med samme prinsipper som resten av 365 Arbeidsplass – høy sikkerhet, god brukeropplevelse og kontinuerlig vedlikehold. Dette gir deg fleksibilitet til å møte endrede behov, samtidig som du beholder kontroll og oversikt.
Tilgjengelige opsjoner er i kontinuerlig utvikling. Ta kontakt med den kunderådgiver for mer informasjon.
| Endringer |
Endringer 01.01.26: