Fordelen ved å være fersk
Med lang fartstid i medieverdenen som rådgiver og salgssjef ble det et faglig skifte da Siw-Helén søkte jobb hos oss. Det syns hun er spennende. Som fersking i IT-bransjen kommer hun inn med et skråblikk på både oss og bransjen vår, samtidig som hun stiller spørsmål mange glemmer å stille. Det tror vi er en fordel for kundene våre.
Siw-Helén opplever selv at hennes nye øyne kan være gode å ha med seg, spesielt i møte med kundene våre. Hun forteller at bransjespråket var det første hun la merke til:
– For mange som jobber i en bransje og i et fagområde lenge kan ord og uttrykk bli en del av dagligtalen. Men det gjelder jo ikke resten av befolkningen. Her tror jeg min jobb er veldig viktig i møte med kundene våre. Jeg vil hjelpe folk til å forstå.
Lang fartstid i salgsfaget
Siw-Helén har jobbet med salgsfaget i mange år, men dette er første gang hun skal selge IT-tjenester. Det hun gleder seg mest til er å være en ressurs og sparringspartner for kunden, slik at kundens business også vokser.
– Som rookie drar jeg jo fordelen av at jeg opplever det samme som kunden. Eksperten i meg er langt fra ferdig utviklet enda, så jeg må tørre å stille de dumme spørsmålene. Kanskje det også kan skape en bedre dynamikk mellom meg og kundene mine, siden jeg ser på IT mer fra deres perspektiv enn fra Braathe sitt?
Salgsfaget i seg selv er hun veldig glad i. Mest på grunn av alle menneskene hun treffer. Derfor ser Siw-Helén veldig frem til fysiske kundemøter igjen.
– Jeg føk jo rett inn på hjemmekontor. Så det skal bli ekstra godt å komme tilbake på kontoret mitt i Kongsberg. Og det aller gøyeste blir å reise ut til kundene!
Hvordan tror du det er å jobbe med deg som kunderådgiver?
– Mitt mål i rollen er at kunden skal føle seg ivaretatt og at jeg oppleves som en ressurs for dem. Jeg vil at kundene mine skal bevege seg fremover og lykkes. Som totalleverandør sitter jo vi med verktøyene som skal til. Det vil jeg formidle.
Helt siden Siw-Helén startet med salg har hun sett verdien av research i forkant:
– Research er alfa omega. Jeg gjør mye av det. Målet mitt er å få et overblikk over bedriften, bransjen deres og folka deres. Da blir det også lettere å stille de rette spørsmålene. På den måten kan jeg komme med råd og anbefalinger basert på kundens behov, og kanskje vi sammen oppdager flere behov underveis. I tillegg er forventningsavklaring superviktig for meg. Kollegaene mine har tatt meg godt imot fra dag én, og det har vært utrolig deilig.
Har du hørt om 365 Arbeidsplass?
En del av team Braathe
Hvordan er det å være en del av Braathe-folket?
– Den gode magefølelsen jeg fikk på intervjuet har bare forsterket seg. Kollegaene mine har tatt meg godt imot fra dag én, og det har vært utrolig deilig. De har vært på tilbudssiden helt siden start, slik at jeg kunne komme godt i gang på tross av restriksjoner og hjemmekontor.
En annen ting Siw-Helén har merket seg er team-følelsen innad hos kunderådgiverne:
– Jeg opplever at på tross av ulike lokasjoner på selgerne, er vi et godt sammensveiset team som spiller hverandre gode. Vi er flinke til å samhandle på Teams, og alle er klare for å bistå meg og svare på spørsmål. Det er stor takhøyde og rom for de “dumme” spørsmålene. Det setter jeg veldig stor pris på.
Vi er så glade for å ha Siw-Helén på laget, og vi håper hun aldri slutter å stille spørsmål. Det er på den måten vi blir bedre. Takk for praten på Teams, Siw-Helén. Vi gleder oss til å treffe deg fysisk!
Vi er sikre på at Siw-Helén kan hjelpe deg og din bedrift til å ta det neste digitale steget. Ta kontakt med oss for å snakke med denne dyktige dama selv!