I en lagerhall i Vestby blir vi tatt imot av Kent Nicolaysen. Han er CTO i Collicare, og har dermed ansvaret for IT-systemene som får alt til å fungere. Nicolaysen har vært med på hele reisen og kjenner selskapet som sin egen lomme.
Anlegget han viser oss rundt i er nesten helt nytt. Tett inntil E6 og Østfoldbanen har selskapet nylig etablert seg med et lager på 30.000 m2, som blant annet huser lager og logistikkhåndtering for kunder som Porsche og Tesla.
Ønsket ikke egne servere og IT-ansatte
I etasjene over er det 3.000 m2 med kontorer, med funksjoner knyttet til administrasjon, håndtering av sjø- og bilfrakt, fortolling og kundeservice. Men det er ingen servere med blinkende dioder og støyende vifter, og bare noen få IT-ansatte.
Vi passerer svære kasser med Tesla-batterier og kommer inn i en del av lageret som er fylt med felger og bildekk fra gulv til tak. Hvert eneste kolli har sin plass. Nicolaysen forteller videre om IT-løsningen som får alt til å fungere:
— Braathe leverer infrastrukturen vår, det vil si backend, servere og internettlinjene, og supporterer databasene. De ansatte sitter på såkalte tynnklienter og jobber mot en remote desktop-løsning. Det fungerer like bra nå som vi er 400 ansatte, som da vi var 20 for 12 år siden, sier Nicolaysen.
Ingenting kjører lokalt, ikke engang mail
Alle operative systemer, lagersystemer, transportsystemer og regnskapssystemer kjører på serverne til Braathe. Ingenting kjører lokalt, ikke engang mail. Brukerne logger på gjennom en sikker Citrix-kobling, som også er tilgjengelig via hjemmekontor og mobile enheter.
— For oss er det viktig med den fleksibiliteten Braathe gir. Det vil si at vi kan jobbe hjemme, på reise, og at vi har tilgang til systemene overalt, sier Nicolaysen.
Når vi tar heisen opp i kontorlokalene, ser i grunnen alt ut som et hvilket som helst kontorlandskap. Bare modeller av vogntog og kart over europeiske transportruter vitner om at det er logistikk det jobbes med. Uten løsningen fra Braathe hadde de også måtte ha plassert inn en større IT-avdeling i dette landskapet.
— Vi måtte hatt en helt annen IT-kapasitet, blant annet IT-rom, doble linjer og ikke minst mennesker med kompetanse på serverstabilitet og vedlikehold, og det er et magesår jeg helst ikke vil pådra meg, sier Nicolaysen.
Avgjørende med en skalerbar løsning
Nicolaysen forteller at de ikke helt vet hvor mye og i hvilke områder Collicare kommer til å vokse i årene som kommer. Derfor er muligheten for å skalere løsningen helt avgjørende.
Nå er dette noe som skjer helt usynlig for brukerne. Det er en løpende dialog med Braathe og programvareleverandørene med hensyn til kapasitet, så oppskaleres det når det kommer på et antall nye brukere eller nye avdelinger skal åpnes.
At Collicare valgte Braathe da de startet opp var ikke tilfeldig. At Braathe var en lokal aktør, med hovedkontor bare en drøy mil fra Moss, var viktig i valg av IT-leverandør.
— For oss var det viktig å ha en lokal aktør for å ha en nærhet til IT-leverandøren for å få raske beslutninger og støtte for veksten som vi planla. Vi har på en måte vokst sammen med Braathe, og er veldig fornøyd med samarbeidet, avslutter Nicolaysen.