Fem grunner til å håndtere IT-systemene selv
1. Du blir mer hands-on: Når du administrerer IT-systemene selv er du mer hands-on på infrastrukturen din. Du kan tilpasse systemene der og da fordi du ser det hver dag og du kan endre det som trengs med et eller to tastetrykk. Dette gir en fleksibilitet til hverdagen din!
2. Færre kostnader på lang sikt: På kort sikt er det svært dyrt å håndtere IT selv. Investeringer må gjøres i øst og vest, men på lang sikt kan det være færre kostnader ved å håndtere IT på egenhånd. Du eliminerer behovet for å betale leverandører (sånne som oss) for deres tjenester, og du kan fordele kostnadene etter dine egne prioriteringer.
3. Sikkerhetskontroll: Med intern IT-styring har du større kontroll over hvilke datasikkerhetstiltak dere gjør. Du bruker gjerne mer tid på å følge med, kontrollere tilganger i organisasjonen og overvåke trusler når du har tid til det. Sikkerhet er tross alt essensielt i en tid som denne. Norske bedrifter blir angrepet uvilkårlig året rundt.
4. Raskere reaksjon på enkle problemer: Når noe går galt med systemene, kan du umiddelbart reagere og løse problemet ved å omstille ruteren selv eller ta en runde på serverne.
5. Du bygger intern kompetanse: Ved å bygge et internt IT-team kan du utvikle en sterk kompetanse innenfor organisasjonen. Dette betyr at du kan bygge og vedlikeholde systemene dine med IT-ansatte som forstår virksomhetens behov og mål.
Som du sikkert ser, så lønner det seg å drive med IT internt hvis du har en eller flere dedikerte ansatte til å håndtere jobben. Dette er dessverre ikke en jobb du kan ha på siden av andre arbeidsoppgaver. Det er det flere grunner til, men den viktigste grunnen er nødsituasjoner eller nedetid. Ingen vil sitte fast med IT-problemer slik at de ikke får gjort jobben sin, og hva er planen hvis dere plutselig opplever et hackerangrep?
Fem grunner til å ikke håndtere IT-systemene selv
1. Høye oppstartskostnader: Å bygge og opprettholde en intern IT-infrastruktur kan være dyrt. Du må investere i maskinvare, programvare, opplæring og ansette kvalifisert personal som er klar fra dag 1. Dette kan være store summer for mindre organisasjoner med begrensede ressurser.
Dette kan vi som leverandør gjøre i stedet. Vi kan lage plass til deg i vår serverpark slik at dataen din lagres trygt i Norge. Dere kan leie nye Lenovo PC-er fra oss uten bindingstid med Microsoft 365 ferdig installert. Vi kan vise dere hvordan utnytte programvaren best mulig og vi kan overvåke alle tjenestene dere har hos oss, slik at hvis en krise skulle oppstå så er vi på ballen umiddelbart.
2. Manglende spesialisert ekspertise: Teknologibransjen utvikler seg raskt, og du må sørge for at dine IT-ansatte er oppdaterte på det nyeste innen teknologi. Det kan være vanskelig å holde trinn med endringer og ha spesialisert ekspertise innen alle områder av IT. Hvem har ansvar for sikkerhet? Hvor skal ansatte gå til med sine IT-problemer? Hvordan vet dere at dere gjør nok i forhold til hvilken risiko for hacking bransjen din står ovenfor?
En leverandør har et support-team som står klar til å håndtere alt fra enkle spørsmål til kompliserte utfordringer. Kunderådgiverne kan sende deg i riktig retning til utviklere, sikkerhetseksperter, sky-eksperter og mye mer. Ved å bruke en IT-leverandør har du et stort og bredt team av eksperter i ryggen hver dag, hele året.
3. Tidskrevende vedlikehold: Drift og vedlikehold av IT-systemer kan være tidkrevende. Det alene er opptil flere fulltidsstillinger hvis dere har mange forskjellige løsninger i bruk. Så hvis du ikke har et dedikert team til å jobbe med IT, så kan det føre til at ansatte bruker mye tid på oppgaver som ikke er direkte knyttet til det dere egentlig vil jobbe med.
Hos oss er vedlikehold en del av pakkene vi tilbyr, så vi gjennomfører det når det er hensiktsmessig, slik at du ikke trenger å tenke på det.
4. Sårbarhet for nødsituasjoner: Hvis du kun har intern IT-drift, kan du være mer sårbar for nødsituasjoner som naturkatastrofer, brann eller strømbrudd. Vi tilbyr løsninger som gjør at filene aldri vil gå tapt uansett katastrofe, og at hvis dere blir angrepet så sørger vi for å få dere opp og gå så raskt som mulig.
5. Mangel på fokus på kjernevirksomhet: Når dere bruker mye tid og ressurser på å administrere IT-systemene, kan det føre til en distraksjon fra kjernevirksomheten. Dette kan hindre organisasjonen i å oppnå strategiske mål og vekst.
Kort oppsummert, så kan det være fordeler og ulemper med å håndtere IT-systemene selv. Organisasjoner må veie kostnadene og fordelene nøye og vurdere sine egne unike behov og kapasiteter. Noen organisasjoner kan ha tilstrekkelig intern kompetanse og ressurser til å håndtere IT effektivt, mens andre vil ha mer nytte av å outsource deler av eller hele IT-infrastrukturen. Uansett hvilken tilnærming som velges, er det viktig å kontinuerlig vurdere og tilpasse IT-strategien i samsvar med organisasjonens mål og behov.