Introduksjon

Velkommen til våre bruksanvisninger og veiledninger. Her finner du materiale som forhåpentligvis kan hjelpe deg. Dersom du mot formodning ikke finner det du lurer på – ta en kikk i vår seksjon Ofte stilte spørsmål og se om noen andre har lurt på det samme som deg.

Om dette ikke hjelper deg med det du lurer på, ring support på support@braathe.no / 69 01 32 99.

Ser du etter supportsystemet til Braathe Gruppen? Gå til support.braathe.no.

Ute etter fjernhjelp? Gå til vår fjernhjelp.

Hvordan bytter jeg passord?

Se informasjon om passordbytte på vår Ofte Stilte Spørsmål-side.

Bra MAIL Outlook
Gå til kontrollpanelet og trykk på E-post.

Da vil du få opp følgende bilde.

Trykk deretter på Vis profiler og følgende vindu vil oppstå.

Trykk Legg til og skriv inn navnet på ny profil.

Trykk OK og inntasting av epostinformasjon vil starte.
Fyll inn med informasjonen du har fått utdelt fra Braathe Gruppen eller din kontakt ved arbeidsplassen. Trykk deretter Neste.

Merk: fyll inn ditt brukernavn @plugg.no.

Hvis følgende vindu dukker opp er det viktig at du trykker Tillat. Dette er for at Outlook skal kunne konfigurere din e-postkonto automatisk.

Når alt er fullført vil du få dette vinduet med tre grønne haker. Trykk Fullfør.

Sørg for at den nye profilen er valgt før du trykker OK og går ut av profilvelgeren.

Det er mulig at du får en feilmelding seende slik første gangen du starter Outlook. Trykk Ok, avslutt Outlook og start programmet på nytt.

Neste gang du starter Outlook vil du få opp et vindu for Windows-sikkerhet. Her må du skrive inn plugg\ditt brukernavn på seks bokstaver. Altså det brukernavnet du har fått utdelt til å logge deg på systemet. Skriv inn passord og kryss gjerne av for Husk legitimasjon. Avslutt ved å trykke Ok.

Outlook Web Access, Webmail

Outlook Web App (OWA) er en tjeneste som gir deg tilgang til Outlook via din nettleser. Dette gjør det mulig å lese e-post eksternt fra hvilken som helst pc/nettbrett, bare du har internett. Gå til følgende link og logg på med din bruker og passord:
https://outlook.plugg.no/owa

Når du logget inn her kan du bytte passord, oppe i høyre hjørne.

Klikk på tannhjulet og velg Endre passord.

Oppsett av mail på smarttelefon
Du må angi følgende i din telefon for å aktivisere ovennevnte:

Din e-postadresse
Serveradresse = outlook.plugg.no
Domene = plugg.no
Ditt brukernavn = 6 bokstaver eksempel: rkakyo (firmaalias 3 bokstaver + dine 3 bokstaver, De samme 6 bokstavene du bruker når du logger på via PC)
Ditt passord (Det samme passordet du bruker når du logger på BRA Mail via PC)
Kryss av for at serveren krever kryptert SSL tilkobling

Bra MAIL Oppsett på iOS

Innføring i hvordan du oppretter en Exchange ActiveSync-konto på iPhone eller iPad.

Legg til Exchange-konto

Gå til Innstillinger -> Mail, kontakter, kalendere -> Legg til konto.

Velg Exchange i listen som vises

Oppgi kontoinformasjon

  • E-post: Hele din epostadresse
  • Passord: Passordet til din brukerpålogging
  • Beskrivelse: For din egen referanse (valgfritt)

Din enhet vil nå forsøke å finne Exchange-tjeneren, ved hjelp av Microsofts automatiske søketjeneste (AutoDiscovery). Dersom tjeneren ikke blir funnet, vises skjermbildet nedenfor.
Du må da oppgi Exchange-tjenerens fullstendige adresse i Tjener-feltet. Her oppgir du «outlook.plugg.no».

Synkroniseringsinnstillinger

Bruk skyvebryterne i siste skjermbilde til å angi hva du ønsker å synkronisere.

  • Vær oppmerksom på at bare tre dagers e-post blir synkronisert som standard.
  • Hvis du senere ønsker å endre disse innstillingene, går du til Innstillinger -> Mail, kontakter, kalendere -> Exchange-kontoen din, og trykker på «Synkroniser E-post for».
Aktivering av tofaktor-pålogging via mobilapp

Azure MFA brukerveiledning for aktivering med mobilapp

Gå til: https://mfa.plugg.no
Løsningen krever at du har Microsoft Authenticato- app. Appen støttes av Android og iOS.

Logg på med ditt brukernavn (e-post) og passord

Oppgi koden du får på SMS som engangspassord

Velg «Aktiver Mobilapp» og «Generer ny aktiveringskode». Fra Microsoft Authenticator-appen på mobilen velger du «Legg til konto» og deretter «Jobb‐ eller skolekonto». Skann QR-koden eller skriv inn koden manuelt. Velg deretter «Fullfør aktiveringen».

For å endre 2-faktor-metode, velg «Endre metode» og «Mobilapp». Trykk «Lagre».

Nå er Mobilapp satt som standard tofaktor-metode og vil gjelde fra neste pålogging som krever 2-faktor.
Du vil få et varsel du må «godkjenne» på telefonen.

Feilsøking

Dersom mobilappen ikke skulle fungere, får man muligheten til å velge å få tilsendt SMS etter ca. ett minutt.
For deg som bruker strømsparingsmodus på telefonen; vær oppmerksom på at dette kan hindre visning av direktevarsler. Vi anbefaler i disse tilfeller å slå av strømsparing.

Hvordan slå av strømsparing (Android):
Åpne appen Authenticator

Trykk de tre prikkene øverst i høyre hjørne (1) og velg «Slå av batterioptimalisering» (2). Er ikke valget tilgjengelig, så er det allerede slått av. Hvis du fortsatt ikke mottar kode, trykk på Refresh (3).

iOS:
Hvis du ikke mottar kode, åpne appen Authenticator og «sveip ned» for å se etter varsler

Hvordan legge til postboks i Outlook

Oppsettet gjøres inne i Outlook.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bra DESKTOP - Logge på og jobbe i Braathe NETTSKY

Forberedelser

BRA Desktop krever at Citrix klient er installert. Er ikke dette på plass, må du godta eventuelle spørsmål om installasjon. Du kan laste ned installasjonsfilen vår webside: http://braathe.no/nedlastinger/.

Pålogging

Følgende utføres i en nettleser, for eksempel Internet Explorer eller Google Chrome.

For deg som har VPN-tilgang, gå til: http://desktop.braathe.no

  1. Ditt brukernavn (6 bokstaver)
  2. Ditt passord
  3. Klikk på Log On

Klikk på ikonet merket med din ORGID.

For deg som skal ha tilgang utenfra, for eksempel fra hjemmekontor, gå til : https://remote.braathe.no

  1. Ditt brukernavn
  2. Ditt passord
  3. Klikk på Log On
  4. Du mottar så en SMS på din mobil.

Tast inn denne og Logg inn

Klikk på ikonet merket med din ORGID.

Startskjerm

På startskjermen finner du dine applikasjoner som er gjort tilgjengelig for deg. For å lukke startskjermen og gå til skrivebordet, klikk på Desktop/Skrivebord.

For å nå programmer fra skrivebordet, klikk på Start.

 

Bytte mellom lokal maskin og BRA Desktop

  1. Klikk på pilen for å åpne Citrix verktøylinje
  2. Klikk på Home for å gå til lokal maskin.
  3. Klikk på Full-screen for å maksimere BRA Desktop.
  4. Klikk Window for å flytte BRA Desktop til et vindu.
  5. For å utvide BRA Desktop til flere skjermer
    1. Åpne Citrix verktøylinje
    2. Trykk på Window.

Flytt vinduet slik at deler av det vises på begge skjermer. Dobbeltklikk deretter på menylinjen som vist under.

 

 

Legge til skrivere

  1. Dobbeltklikk på ikonet Skrivere som ligger på ditt skrivebord.
  2. Trykk på Legg til skriver
  3. Velg Søk etter en skriver …
  4. Trykk Neste
  5. Dobbeklikk på printeren du ønsker å legge til. Trykk Neste og Fullfør.

 

Logge av/koble fra

Koble fra:
1. Klikk på Disconnect.
BRA Desktop lukkes, men du kan gjenoppta din sesjon senere samme dag.
Disconnect skjer automatisk dersom du lukker lokket på din bærbare PC eller på annen måte kobles fra.

Logge av:

1. Klikk på Startknappen nederst til venstre på startlinjen.

2. Trykk deretter Logg av.
BRA Desktop avsluttes og neste gang du logger på starter en ny sesjon.

3. Alternativt kan du klikke på ditt brukernavn øverst til høyre

4. Velg Logg av

Avlogging gjør at eventuelle endringer gjort i din profil (plassering av ikoner, endringer på skrivebordet o.l.) lagres.

 

Arbeidsmapper/Workfolders

Arbeidsmapper brukes til å lagre arbeidsfilene dine, og gir deg tilgang til dem fra alle PC-ene og enhetene dine – selv når du er frakoblet.

Oppsett av arbeidsmapper

Hvis du har Windows 10, velger du Start -knappen og Arbeidsmapper > Konfigurer arbeidsmapper

Du får nå en egen mappe i Windows Explorer på din pc som heter: Arbeidsmapper

Her kan du lagre dokumenter, dersom du har Bra DESKTOP så vil du finne igjen inne denne under H:\Arbeidsmapper i Filutforsker.

 

Ønsker du å vite mer, ta en titt på https://support.microsoft.com/nb-no/help/27903/windows-10-work-folders-faq.

Har du fremdeles spørsmål, sjekk www.braathe.no/kundesenter eller ta kontakt med Braathe Gruppen Support.

 

Endre passord

Klikk på pilen for å utvide Citrix verktøylinje

1.       Klikk på Ctrl+Alt+Del

2.       Klikk på Endre et passord

3.       Tast inn gammelt passord

4.     Tast inn nytt passord og bekreft nytt passord

5.     Klikk på pil

 

Lagringsområder

I BRA Desktop har du tilgang til følgende lagringsområder:

  1. F: – Virksomhetens felles dokumentområde.
    Dette er området der ansatte kan legge filer som alle kan se.
  2. H: – Brukerens hjemmeområde.
    Her har du alle rettigheter og dette er kun synlig for deg.
  3. S: – Fellesområde for Sharepoint.
  4. T: – Privatområde/Brukerområde for Sharepoint.
  5. Local Disk C: – Din harddisk på lokal maskin.

Outlook Web Access, Webmail

Outlook Web App (OWA) er en tjeneste som gir deg Outlook direkte i din nettleser.
Gå til loginportalen (https://remote.braathe.no) og trykk knappen merket Outlook Web Access. Logg deretter på med ditt brukernavn og passord.

Oppsett av mail på smarttelefon

Du må angi følgende i din telefon for å bruke mail på telefonen:

  • Din e-postadresse
  • Serveradresse = outlook.plugg.no
  • Domene = plugg.no
  • Ditt brukernavn = 6 bokstaver
  • Det samme passordet du bruker når du logger på BRA Desktop
  • Kryss av for at «serveren krever kryptert SSL tilkobling»

 

 

 

 

 

 

Bra COM - Hvordan bruke Skype for Business

Introduksjon
Bra COM er en nettskytjeneste for enkel og effektiv kommunikasjon internt og eksternt, bygget rundt Microsoft Skype for Business-plattformen. Løsningen er tett integrert med Exchange, Sharepoint og Office pakken.Skype for Business har funksjonalitet for direktemeldinger, tilgjengelighetsinformasjon, IP-telefoni, en-til-en videokonferanser og en-til-mange webkonferanser. I tillegg til video kan skjermer, applikasjoner, presentasjoner og elektroniske tavler deles mellom møtedeltakerne.

Mange funksjoner
Med Bra COM får du én kommunikasjonsopplevelse, og én klient for samordnet kommunikasjon med direktemeldinger, møter og tale. Du kan kommunisere fra Office og SharePoint. Informasjon om tilstedeværelse vises i Microsoft Outlook, SharePoint og andre Office-programmer. Du får enkle, grunnleggende og pålitelige konferansefunksjoner. Skrivebord og programmer, PowerPoint-opplasting og tavlefunksjoner kan deles. Med ett enkelt klikk i Outlook eller i møtepåminnelsen kan du planlegge og delta på møter.

 

Oppstart

Dersom programmet ikke startet automatisk ved pålogging til Bra DESKTOP eller lokalt på din PC, kan du starte det selv ved å søke etter Skype for Business i Startmenyen eller trykke på ikonet på oppgavelinjen.

Bli kjent med programmet

1.       Status – Del hva du driver med og trykk <Enter> for å endre (valgfritt).

2.       Ditt navn – Bruker det samme som står i adresselisten.

3.       Din tilgjengelighet – Viser din tilgjengelighet, etter dine kalenderaktiviteter (kan overstyres).

4.       Lokasjon – Fortell dine medarbeidere hvor du befinner deg (valgfritt).

5.       Søk – Finn medarbeidere og kontakter, raskt og enkelt.

6.       Sortering – Legg til og sorter dine kontakter i grupper, etter status eller etter relasjon.
«Ny» viser hvem som nylig har lagt deg til i sin kontaktliste.

7.       Direktemeldinger – Dobbeltklikk på en kontakt for å sende direktemelding.

Direktemeldinger

Vinduet ovenfor møter deg når du skal sende direktemeldinger til en kontakt. Øverst i bildet ser du bilde, navn og status til den du snakker med.

Herfra kan du også ringe, ha en videosamtale, eller presentere ditt skrivebord. Du har også muligheter til å legge til flere deltakere i en samtale.

Direkte kontakt via Skype for Business fra Outlook

Ved å holde pekeren over navnet på en kontakt i Outlook vil du få opp kontaktkortet slik at du enkelt kan sende direktemelding, ringe eller på annen måte kommunisere med vedkommende.

 

Skype for Businessmøter

Med Skype for Business har du også muligheten til å holde møter over Internett med to eller flere deltakere.

Med Skype for Business har du også muligheten til å holde møter over Internett med to eller flere deltakere.

Man oppretter et Skype for Businessmøte via Outlook, på samme måten som man sender ut ordinære møteinnkallelser.
Forskjellen er at det automatisk produseres en lenke til møtet/konferansen. Via denne lenken som sendes til alle deltakere kan dere enkelt bli med i samtalen ved å trykke på den.

Hvordan bli med i et Skype for Businessmøte?

Over ser du hvordan et planlagt Skype for Businessmøte ser ut i Outlook.

Klikk på «Bli med…» i et av de markerte områdene for å delta i møtet.

Dersom dialogboksen for møtelyd vises, klikk «OK» så vil standardvalget (Skype for Business lyd- og bildeopplevelse) bli gjeldende.

Deretter vil samtalen kobles opp og du er med i møtet. Vinduet vil se ut som illustrert over.

Å ringe inn til et Skype for Business-møte

Hvis du ikke er ved en datamaskin eller foretrekker å bruke en telefon til lyd, kan du ringe inn til et Skype for Business-møte. Du trenger konferansenummeret og møte-ID, som begge finnes i møteinvitasjonen.

  1. Ring konferansenummeret som vises i møteinvitasjonen – Ved bruk av Skype for Business fra Braathe Gruppen, vil dette nummeret alltid være +47 69 01 32 00.
  2. Skriv inn møte-ID på telefonen.
  3. Du må muligens også angi en PIN-kode og et arbeidsnummer eller internnummer. Du skal bli tilkoblet automatisk. Dette avhenger av møteinnstillingene.

Dersom du har glemt PIN-koden, klikker du på «Glemt innringings-PIN-koden?» og følger instruksjonene for å tilbakestille koden.

Det er verdt å merke seg spesielt at alle deltakere dempes automatisk i det de logger inn til et møte.

Hvordan angi hvem som skal være presentatør

Når du oppretter et Skype for Businessmøte gjennom Outlook, klikk på «Alternativer for møte»:

Angi hva du ønsker skal være standard for nye Skype for Business Møter, og klikk på «Husk innstillinger»:

Dersom du benytter «Møt nå»-funksjonen i Skype for Business-klienten, se bort fra punktene ovenfor, og sørg heller for at følgende er satt korrekt:

 

Hvem er presentatør? 

Hvem er presentatør Hva skjer Anbefalt for
Kun meg, møtearrangør Kun du, som møtearrangør, får presentatør-rettigheter. Bruk når deltakerne ikke aktivt trenger å foreta seg noe med innhold som vises frem i møtet. Du kan angi flere presentatører mens møtet pågår dersom du ser behov for det.
Hvem som helst fra min organisasjon Hvem som helst fra din organisasjon kan være presentatør Passer godt til møter i team eller grupper i din organisasjon, der alle deltakere kan dele og endre på innhold.
Hvem som helst (ubegrenset) Alle som inviteres får presentatør-rettigheter. Bruk når du har eksterne deltakere som skal ha tilgang til presentere/dele/endre på innhold i møtet.
De jeg velger Du, og de du velger, får presentatør-rettigheter. Bruk denne varianten når du ønsker spesielt utvalgte presentatører.

 

Tilstand og status

Status Kontakten er Hvordan statusen blir satt
Tilgjengelig Pålogget, tilgjengelig Automatisk eller valgt av bruker.
Straks tilbake Borte fra maskinen er kort stund. Valgt av bruker.
Borte Pålogget, men har vært borte fra maskinen en spesifisert periode. Automatisk satt basert på inaktivitet eller valgt av bruker. Tidsintervall kan justeres.
Ikke på jobb Ikke på jobb, ikke tilgjengelig. Valgt av bruker.
Opptatt Opptatt og burde ikke forstyrres. Automatisk hvis brukeren er i en konferanse oppført i Outlook.
I en samtale I en Skype for Business-samtale (en til en), og burde ikke forstyrres. Automatisk.
I et møte I et møte, basert på Skype for Business eller Outlook. Automatisk.
I en telefonkonferanse I en Skype for Business telefonkonferanse, og burde ikke forstyrres. Automatisk.
Ikke forstyrr Skal ikke forstyrres, vil kun se direktemeldinger sendt av medlemmer i arbeidsgruppen. Valgt av bruker.
Presenterer Holder en presentasjon og skal ikke forstyrres. Automatisk når brukeren presenterer fra en Skype for Business-maskin. Alle direktemeldinger blokkeres.
Frakoblet Ikke innlogget, ikke tilgjengelig. Automatisk.
Tilstedeværelse ukjent Status kan ikke ses. Dette kan oppstå på kontakter som ikke bruker Skype for Business.

 

 

Presentasjoner

I samtalevinduet vil brukere få muligheten til å dele blant annet skjermen sin, et program eller holde en presentasjon.

Ved å klikke på rundingen med en skjerm inni vil du få opp alternativene du har til å dele materiell fra din maskin med mottakeren. Trykk på det du ønsker, og mottakeren vil få spørsmål om han godtar delingen.

Snarveier

Handling Tastekombinasjon
Akseptere en invitasjon/svare på anrop Win + A
Avvise en invitasjon/telefonsamtale Win + ESC
Få opp hovedvinduet til Skype for Business (fra andre programmer) Win + Y
Sette over en samtale CTRL + SHIFT + T
Legge på en samtale CTRL + ENTER

Troubleshooting

Generelt

Har du aldri deltatt i videomøte før, ta et testmøte med en kollega. Bruk «Møt nå» og «Inviter flere personer».

Dersom dette ikke fungerer:
Sjekk innstillingene på Verktøyhjulet:
(Verktøy -> Alternativer for lydenhet  og Verktøy -> Alternativer for videoenhet)

Her kan du teste om lyd og kamera fungerer.
Er det noe som ikke fungerer, ta kontakt med Braathe Gruppen Support.

Forutsetninger

  • Hodesettet bør være Skype-godkjent
  • Sørg for at Skype ikke er startet opp på din lokale maskin, utenfor Bra DESKTOP
  • Sjekk at korrekt hodesett er valgt som standard kommunikasjonsenhet på din maskin utenfor Bra DESKTOP
    • Dette kan du sjekke ved å høyreklikke over volum-ikonet nede ved klokken  og velge «Avspillingsenheter/Innspillingsenheter». Sjekk at korrekt enhet står som standard. Standard kan velges ved å høyreklikke enheten og «Angi som standard kommunikasjonenhet».

 

HDX

For å optimalisere lyd og bilde i Citrix, så må Citrix HDX Engine være installert på lokal maskin. Statusikonet for HDX skal befinne seg til venstre for klokken inne i Bra DESKTOP, og ser slik ut:

Dersom ikonet ikke ser slik ut, kontakt Braathe Gruppen Support. Du kan lese av status for HDX ved å føre musepekeren over ikonet.

Eksempel på statusavlesning for HDX inne i Bra DESKTOP.

Citrix på iPhone og iPad

Last ned appen Citrix Workspace fra AppStore
1. Åpne appen, og klikk på Get Started

2. I neste bilde, klikk på de tre prikkene oppe til høyre

 

3. Velg Manual Setup i listen som dukker opp

4. Legg inn adressen https://remote.braathe.no i feltet Address, og legg inn ønsket beskrivelse (hva du selv ønsker å kalle tilkoblingen)

6. Velg Web Interface i listen under adresse og beskrivelse

Appen er nå satt opp, og klar til bruk.

Citrix Sharefile

Se playliste med introduksjon og informasjon om Citrix Fileshare på YouTube.

Hvordan sette opp Arbeidsmapper

Arbeidsmapper

Arbeidsmapper brukes til å lagre arbeidsfilene dine, og gir deg tilgang til dem fra alle PC-ene og enhetene dine – selv når du er frakoblet.

Opsett av workfolders

Hvis du har Windows 10, velger du Start -knappen og Arbeidsmapper > Konfigurer arbeidsmapper

Du får nå en egen mappe i Windows Explorer på din pc som heter: Arbeidsmapper

Her kan du lagre dokumenter, dersom du har Bra DESKTOP så vil du finne igjen inne denne under H:\Arbeidsmapper i Filutforsker.

 

Ønsker du å vite mer, ta en titt på https://support.microsoft.com/nb-no/help/27903/windows-10-work-folders-faq.

Har du fremdeles spørsmål, sjekk www.braathe.no/kundesenter eller ta kontakt med Braathe Gruppen Support.

Office 365 - lokal installasjon

Med din Office 365 ProPlus-lisens, som du har fått via Braathe Gruppen, kan du nå laste ned og installere Office 365 ProPlus på opptil 5 enheter. (Windows PC, Apple Mac, AppStore eller Google Play)    

På din datamaskin (Windows PC):  Avinstaller først MS Office fra din datamaskin gjennom å laste ned å kjøre dette programmet: https://aka.ms/diag_officeuninstall  Følg informasjon på skjerm og avslutt med å start maskinen på nytt.
 
På din datamaskin (PC eller Mac):

Gå til: https://portal.office.com

Skriv inn din epost adresse

Du bli nå omdirigerert til en ny side der du kan skrive inn ditt passord. (Samme passord som du bruker til andre tjenester fra Braathe Gruppen). 

Når du klikker på «Sign In» vil du igjen bli omdirigert til en ny side der du kan laste ned Office 365 ProPlus. Klikk på «Install Office 2016»-ikonen for å laste ned og installere på din datamaskin.

Nettbrett/Telefon

Gå til AppStore på din iOS -enhet respektive Google Play på din Android og søk etter Excel/Word/PowerPoint Åpne appene og skriv inn din epost adresse og passord (Samme passord som du bruker til andre tjenester fra Braathe Gruppen).
 

Hvordan koble til Azure Active Directory

Fra ditt lokale skrivebord
Klikk på Start og skriv «jobb». Søkefeltet åpnes automatisk når du begynner å skrive noe på tastaturet etter å ha trykket på Start/Windows-tasten.

Velg «Koble til jobb eller skole».

Klikk på «Koble til»

Klikk på «Koble denne enheten til Azure Active Directory»

Oppgi din e-postadresse og klikk på «Neste»

Logg inn med din e-postadresse og passordet til dine tjenester hos Braathe Gruppen.

Klikk på «Ferdig»

Du er nå koblet til Azure Active Directory

Start din lokale datamaskin på nytt

Klikk på «Annen bruker» i påloggingsbildet.

Logg inn med e-postadressen du brukte for tilkobling til Azure Active Directory.

Spør oss om det du lurer på