Før advokatfirmaet Svensson Nøkleby flyttet inn i nye lokaler over fire etasjer midt i Drammen sentrum i fjor, hadde de allerede gjort mye for å strømlinjeforme IT-leveransene og gå bort fra en uoversiktlig situasjon med mange forskjellige leverandører.
— Vi hadde allerede flyttet alle serverne våre til Braathes datasenter i Rygge, og fikk dem til å planlegge nettverksløsningene og levere utstyret til det nye bygget, forteller Linda Marie Tanum, som er administrasjonssjef.
Vi møter Tanum på et av de flotte konferanserommene. Her er det rigget for både trådløs og kablet bruk, men Tanum forteller at de aldri har hatt behov for å falle tilbake på kablet tilkobling.
— Prosessen med å få alt på plass var helt sømløs, der en prosjektgruppe i Braathe snakket direkte med prosjektledelsen her og samarbeidet om nettverkskabling og plassering av alle de nødvendige punktene, sier hun.
Sikret også mot gravemaskiner
Tanum viser oss rundt i lokalene, og i korridorene passerer vi noen trådløse aksesspunkter diskret plassert i himlingen. Bak en dør i korridoren utenfor møterommene står to av totalt fem switcher, og utstyret — alt fra Cisco Meraki — er merket som Braathes eiendom.
Nettverket er nemlig levert som en tjeneste, en leieavtale der Braathe sørger for både utstyr, drift og vedlikehold av nettverket.
Nede i kjelleren viser Tanum fram et skap hvor den ene av to internettlinjer kommer inn i bygget, og i racket observerer vi brannmuren, også den merket med Braathe .
— Et tilsvarende skap er plassert på den andre siden av bygget, med en internettlinje til. Hvis noen noen skulle komme til å grave over fiberkabelen ute i gaten på denne siden, har vi den andre linjen å falle tilbake på, forteller Tanum.
For linjebrudd og nedetid vil nemlig være alvorlig også for et advokatfirma, og administrerende direktør Terje Gundersen understreker at en stabil og sikker nettverksløsning er forretningskritisk:
Passer alle som har internett
Den store fordelen med nettverk som en tjeneste ligger i forutsigbare kostnader og skalerbarhet.
— Man kan jo shoppe utstyr selv, men da må man ta hensyn til hva som skal skje i framtiden. Du må forhåndsbudsjettere fremtidig vekst, hvis du tror at bedriften skal vokse. Med nettverk som en tjeneste slipper du å tenke på hva som skal skje om to eller tre år, siden du enkelt kan skalere opp med flere switcher og flere aksesspunkter når behovet kommer. Eller hvis du må nedbemanne og kanskje leie ut deler av lokalet, da kommer vi og plukker ned det du ikke trenger lenger. Hos oss betaler man en fast pris per produkt per måned, uten bindingstid, og det inkluderer utstyret, lisens, overvåkning, drift, tilpasninger med mer, sier Tor Jahren i Braathe.
Braathe leverer utelukkende nettverksprodukter fra Cisco Meraki. Jahren trekker fram et eksempel på hvorfor nettopp disse produktene gjør det overkommelig å drifte nettverkene til et stort antall kunder:
— Vi har jo hatt kunder hvor en ansatt har tatt med seg et eget aksesspunkt hjemmefra, så står den der som en ruter og en DHCP, og da blir det IP-konflikter med mer. Meraki-switchen har da en innebygget kabeltester og mulighet for å stoppe en enkel port uten å måtte drive noen dyp nettverksanalyse. Produktene gjør det kjapt og enkelt for en administrator å få en oversikt og kontroll over nettverket, forteller han.
Samme nettverket på alle kontorer
Utstyret og løsningene hos Svensson Nøkleby tilhører den siste kategorien. Advokatfirmaet tilhører nemlig Eurojuris Norge, en sammenslutning av 17 selvstendige advokatkontorer, hvor alle har nettverk som en tjeneste fra Braathe .
— Alt er satt opp slik at nettverket på alle Eurojuris-kontorene er det samme. Hvis en av våre advokater har en rettssak i Bergen og har behov for å jobbe hos Eurojuris-kontoret der, trengs det ikke noe annet passord eller konfigurasjon enn her hos oss i Drammen, forteller Tanum.
Den virkelig store forskjellen er likevel kvaliteten på nettverkstjenesten.
— Jeg vi si vi har tatt syvmilssteg i forhold til kapasitet, men også kompetanse. Med det vi har gjort nå så har vi fått samlet kompetansen hos én leverandør, og alt har blitt utrolig mye mer profesjonalisert enn det vi hadde tidligere, sier Gundersen.
Hos Svensson Nøkleby er det ikke lenger noen faste IT-folk å finne på kontoret. I stedet er det administrasjonssjef Tanum som er bindeleddet mellom brukerne og Braathe .
— Det er veldig behagelig ha ett sted å ringe hvis det skulle oppstå noe, enten det er det kablede eller det trådløse nettverket, i stedet for å måtte forholde seg til flere leverandører. Braathe har også vært flinke til å snakke et språk som oss som ikke er i IT-bransjen forstår. Det har gitt oss en trygghet, ikke bare for at alt fungerer, men også for at fakturaen stemmer i forhold til de produktene vi faktisk leier, avslutter Tanum.