Tjenestebeskrivelse versjon gjeldende fra mai 2021, for tjenester levert under Nettskyavtale versjon 5 eller senere og SSA-D.
Kunden kan kjøpe Microsoft Online-lisenser som rent varekjøp. Dette gjelder Microsoft 365- og Office 365-lisensbaserte produkter og tjenester, samt utvalgte Microsoft Azure-produkter og -tjenester.
SLA Punkt | SLA Verdi |
Grunnleggende etablering av O365 og Azure Tenant | Inkludert i Etableringsgebyr |
Standard lagringssted for nye O365 Tenant | Norge1 |
Etablering av O365 Subscription og lisenser | Inkludert i Etableringsgebyr |
Oppsett av adminkontoer for Kundens Tenant med MFA | Inntil 5 adminkontoer for kundens brukere inkludert i Etableringsgebyr |
Support vedrørende feil i Tenant og Subscription | Inkludert |
1 Datalagring i henhold til Microsoft sin gjeldende Tjenestebeskrivelse
Bistand vedrørende konfigurasjon, oppsett, bruk og feilretting av O365-tjenester kan leveres i henhold til Tjenestebeskrivelse nr 6. «Timebaserte Konsulenttjenester».
Kunder som kjøper andre Tjenester fra Leverandør, som inkluderer O365 og Azure-driftede tjenester og produkter, kan kjøpe lisenser for tilleggsprodukter og tjenester fra Microsoft, for å utvide funksjonalitet.
Tilleggstjenester og produkter støttes etter «best effort»-prinsippet, med 30 minutter pr. henvendelse, i henhold til Tjenestebeskrivelse nr 1. «Support». Videre bistand i forbindelse med slike henvendelser kan leveres i henhold til Tjenestebeskrivelse nr 6. «Timebaserte Konsulenttjenester».
Managed Microsoft 365 gir Kunden en Microsoft 365 Online-tilstedeværelse med oppsett, drift og administrasjon, samt brukerstøtte for Microsoft Nettskytjenester. Managed Microsoft 365 leveres i to hovedpakker og som utvalgte enkelttjenester:
SLA-drift og Administrasjonspunkter | SLA-innhold |
Microsoft 365 servertjenester og datalagring fra Microsoft Nettsky | Ja |
Standard lagringssted for nye O365 Tenant | Norge1 |
Fri drift og administrasjon av Microsoft Online Kjernetjenester | Inkludert |
Backup av Exchange Online mailbokser, SharePoint Online og Onedrive | 25 GB pr bruker inkludert2 |
Fri retting av feil som oppstår på Kjernetjenester som er i drift | Ja |
Fri Reaktiv brukerstøtte på tjenestene, inntil 30 minutter pr. henvendelse | Ja |
1 Datalagring i henhold til Microsoft sin gjeldende Tjenestebeskrivelse
2Se avsnittet Backupkvote og overforbruk nedenfor
Følgende Microsoft online-tjenester regnes som Kjernetjenester hva angår Leverandørens SLA:
Leverandøren skal innha god kompetanse på ovennevnte Kjernetjenester.
Kjernetjenester inkluderer fri administrasjon, drift og feilretting for online tjenester. Henvendelser vedrørende andre Microsoft Online tjenester og funksjoner støttes etter «Beste effort» prinsipp innefor Reaktiv Brukerstøtte, eller som konsulenttjeneste i henhold til Tjenstebeksrivelse nr 6. «Timebaserte Konsulenttjenester».
Følgende etablering er inkludert i etableringsgebyr for Tjenesten:
* Leverandøren sender ut nødvendige listemaler
SLA Punkt | SLA Verdi |
---|---|
Krav om multifaktor autentisering (MFA), for brukere, gjestebrukere og administratorer | Ja |
Office 365 beskyttes med relevante sikkerhetsinnstillinger i henhold til dokumentasjon for Microsoft sin «Best Practice» | Ja |
Innebygde antispam- og antimalwarefunksjoner i lisensen aktiveres | Ja |
Administratorhandlinger logges, rapportering på forespørsel | Ja |
Tilganger til brukeres mailkontoer av andre enn brukeren selv, logges. Rapportering på forespørsel | Ja |
Ved blokkering for utsending av e-post for bruker, varsles Leverandøren1 | Ja |
Ved blokkering for utsending av e-post for kundens tenant, varsles Leverandøren1 | Ja |
SharePoint Online: Deling begrenses til eksterne gjestebrukere. Alle brukere kan dele2 | Ja |
Tilgang til Kundens Azure-portal begrenses til administratorkontoer | Ja |
1: Microsoft blokkerer utsendelse av e-post ved overskridelse av systemgrenser
2: Kan endres på forespørsel
Leverandøren tar daglig backup av Kundens Exchange(e-post)-, SharePoint-, Teams- og OneDrive-data som er lagret i Microsoft Datasentre. Backup tas til Leverandørens datasentre
Daglig backup beholdes i 365 dager i form av endringsbackup. Data kan gjenopprettes til Microsoft Online-systemer, eller til Leverandørens datasentre.
Gjenoppretting er inkludert med inntil 30 minutter arbeid pr. henvendelse.
Online Backup er inkludert med inntil 25 GB pr bruker. Kvoten beregnes sammenlagt som summen av alle brukernes data på tvers av alle onlinetjenester.
Overforbruk belastes Kunden i henhold til gjeldende priser.
Kunden kan ved skriftlig melding frasi seg og avslutte backup av Onlinetjenester som helhet. Det er ikke mulig å velge bort backup av deler av online data eller filtrere backup på annen måte.
BRA 365 Arbeidsplass leveres i variantene: Business Premium, E3, E5 og F3. Eventuelle tilleggstjenester leveres under betingelser som angitt ovenfor i Del2: Managed Microsoft 365.
BRA 365 Arbeidsplass Business Premium, E3 og E5 gir Kunden en fullverdig løsning for brukernes PC-baserte arbeidsplasser, inkludert oppsett, drift og administrasjon av Microsoft 365-tilstedeværelse, samt oppsett, drift, administrasjon, sikkerhetsfunksjoner og brukerstøtte knyttet til brukernes PCer og mobile enheter.
BRA 365 Arbeidsplass F3 gir Kunden en fullverdig online Microsoft 365-løsning. BRA 365 Arbeidsplass F3 inkluderer online utgaver av Microsft 365 Apper. Inkluderer ikke konfigurasjon og drift av enheter som PC og mobile enheter
For Onlinepakkene driftes servertjenester fra, og data lagres i, Microsoft sine datasentre.
Pakke | F3 Online | Business Premium Online | E3 Security Online | E5 High Security Online |
Grunnlisens | MS 365 F3 | MS 365 BP | MS 365 E3 | MS 365 E5 |
Cisco Umbrella | X | X | ||
Drift SLA | BRA 365 Arbeidsplass | BRA 365 Arbeidsplass | BRA 365 Arbeidsplass | BRA 365 Arbeidsplass |
Sikkerhet SLA | Medium | Standard | Medium | High Security |
Power BI Pro | X | |||
Andre tilleggsfunksjoner | X1 | X1 |
1Se Microsoft nettsider for gjeldende innhold i lisens og tjenestepakkene
BRA 365 Arbeidsplass leveres enten som frittstående tjenestepakker, eller som del av BRA Complete-pakker. Pakkene inkluderer lisenser for programvare som angitt senere i denne Tjenestebeskrivelsen, samt tjenester som definert under avsnittet SLA.
Pakkene inkluderer lisenser og tilganger til serverprogramvare som driftes fra Microsoft sin nettsky.
1Gjelder kunder med tjenester i henhold til «Digital Arbeidsplass fra Leverandørens Datasenter»
2Se avsnittet: Backupkvote og overforbruk, ovenfor
3Gjelder kun for mobil og nettbrett for BRA 365 Arbeidsplass F3
Sikkerhet SLA-tjenestenivåer er angitt med overordnet beskrivelse nedenfor. Sikkerhet SLA-nivåer tar utgangspunkt i å utnytte funksjonalitet som er inkludert i lisensierte Microsoft tjenester og produkter. Sikkerhetsfunksjoner aktiveres med intensjon om å gi brukere en god opplevelse, samtidig som sikkerhet ivaretas . Nærmere teknisk beskrivelse av innstillinger kan oversendes Kunden ved forespørsel. Det tekniske grunnlaget er gjenstand for løpende oppdatering i tråd med endringer i produktene og «Best Practice».
Sikkerhet SLA for BRA 365 Arbeidsplass | F3 | Business Premium | E3 Security | E5 Security |
---|---|---|---|---|
Alle innstillinger fra «Managed O365 sikkerhet-SLA» | X | X | X | X |
Leverandørens «Standard» Endpoint Manager Sikkerhets- og Samsvarspolicy etableres ved oppstart av abonnement | X | |||
Leverandørens «Medium» Endpoint Manager Sikkerhets- og Samvarspolicy, etableres ved oppstart av abonnement | X | X | ||
Leverandørens «High» Endpoint Manager Sikkerhets- og Samvarspolicy, etableres ved oppstart av abonnement | X | X | X | |
Tvungen aktivering av Windows brannmur | X | X | X | |
Automatisk låsing av PC | X | X | X | |
Multifaktor autentisering (MFA) for administratorer og brukere, ved bruk av betingelsesbasert tilgang | X | X | X | X |
Betingelsesstyrt tilgang til kundens online forretningsdata (conditional access) | X | X | X | X |
Tilgangsadministrasjon til kundens sikkerhets- og samsvarssenter | X | X | X | X |
Avviksmelding vedrørende brukerens samsvar med Endpoint Manager policy, sendes til bruker | X | X | X | |
Drift av Microsoft Defender Antivirus som inkludert i operativsystem og lisens. Inkludert tilstandsovervåking av oppdateringer og signaturfiler. Systemvarsling til bruker ved hendelse | X | X | X | |
Drift av Microsoft Defender for Endepunkt | X | |||
Konfigurasjon av Windows Update for løpende oppdatering av sikkerhetsoppdateringer og nyere versjoner av OS og Microsoft Office | X | X | X | |
Konfigurasjon av nødvendig omstart ved oppdatering av OS. Tvungen omstart hvis ikke utført av bruker innen definert tidsrom | X | X | X | |
Oppsett av BitLocker diskkryptering på støttede maskiner. Oppsett av samsvarspolicy for kontroll av diskkryptering | X | X | X | |
Standardoppsett av Android og IOS sikkerhetspolicy | X | X | ||
Drift og vedlikehold av Microsoft Endpoint Manager for Windows | X | X | X | |
Drift og vedlikehold av Microsoft Endpoint Manager MDM | X | X | X | X |
Mindre justering av Microsoft Endpoint Manager innstillinger på forespørsel fra kunde, inntil 30 min pr henvendelse | X | X | X | X |
Installasjon og drift av Cisco Umbrella | X | X | ||
Fri rådgivning for vurdering av tiltak anbefalt gjennom Microsoft Secure Score, på Kundens forespørsel | X | X | X | |
Aktivering av standard konfigurasjon av Office Message Encryption-tjeneste (OME) og Azure Information Protection (AIP) | X | X | X | |
Oppsett av Azure Information Protection (AIP) på onlineressurser:
|
X | |||
Drift av risikobasert betingelsesbasert aksess | X | |||
Samsvarsovervåkning av risikobasert betinget tilgang, fra registrerte enheter | X | |||
Aktivering av Microsoft 365 Defender etter Microsoft sin veiledning ved etableringstidspunkt | X |
Følgende Microsoft og andre online-tjenester regnes som Kjernetjenester hva angår Leverandørens SLA:
Leverandøren skal innha god kompetanse på ovennevnte Kjernetjenester.
Kjernetjenester inkluderer fri administrasjon, drift og feilretting for online tjenester. Henvendelser vedrørende andre Microsoft Online tjenester og funksjoner støttes etter «Beste effort» prinsipp innefor Reaktiv Brukerstøtte, eller som konsulenttjeneste i henhold til Tjenestebeskrivelse «Timebaserte Konsulenttjenester».
Etablering som angitt i avsnitt «Managed Microsoft 365 etablering». I tillegg:
Microsoft Endpoint Manager lisenser inkludert i pakkene dekker også Mobile Device Management gjeldende for inntil 5 mobiltelefoner og nettbrettenheter pr. bruker. Grunnleggende oppsett leveres i henhold til sikkerhets-SLA. Dersom Kunden ønsker et mer avansert oppsett kan dette leveres som konsulenttjeneste.
Den beste brukeropplevelsen vil oppnås ved bruk av Leverandørens standard klientmodeller med Windows 10 Pro eller nyere. Annet utstyr vil alltid behandles etter «Best effort»-prinsipp. Leverandørens muligheter for bistand, brukerstøtte og rettetider vil naturlig påvirkes av de faktiske forhold, med hensyn til tredjepartsprodukter og -leverandører.
Vi anbefaler at man ikke benytter enheter som er eldre enn 4 år, da dette vil føre til begrensninger i ytelse, funksjonalitet og kompabilitet.
Windows 10 Home Edition er ikke støttet og kan ikke benyttes i forbindelse med Leverandørens tjenester.
BRA 365 Arbeidsplass inkluderer ikke følgende tilleggsarbeid:
Løsningen betinger lagring av forretningsinformasjon i Leverandørens datasentre, eller i Microsofts datasentre, ut fra hvilket BRA 365 Arbeidsplass-alternativ som benyttes. Brukere som lagrer forretningsinformasjon, privat informasjon eller andre personlige data kun lokalt på klientenheten, eller på områder som ikke er omfattet av tjenesten, er selv ansvarlig for å sikre slike data.
Ssm et ledd i feilrettingsprosedyre forbeholder Leverandøren seg retten til å slette og tilbakestille brukerenheter til fabrikkinnstillinger. Før sletting av data iverksettes fra Leverandøren sin side, skal Brukeren varsles. Arbeid med sikring av data på enheter i forbindelse med feilretting, er ikke inkludert i tjenesten, men kan utføres som konsulenttjeneste.
BRA 365 Arbeidsplass inkluderer lisenser og drift av nødvendige verktøy. Leverandøren velger verktøy for å kunne levere etter avtalens intensjoner. Verktøyene kan være inkludert med klienten eller være tredjepartsverktøy.
Administrert O365 Gjestebruker kan leveres som tilleggstjeneste til følgende tjenester fra Leverandøren:
Administrert Gjestebruker er for kunder som ønsker å benytte Azure AD B2B funksjonalitet som en administrert løsning for sikker tilgang for bedriftseksterne brukere til Kundens systemer for samhandling.
Dersom Kunden ikke velger tjenesten vil Kundens O365 Tenant konfigureres for åpen deling til navngitte brukere (ikke anonym deling) fra SharePoint og Teams m.mere.
SLA Punkt | SLA verdi |
MFA Policy | Krav om MFA etableres for Gjestebrukere |
Rolle for invitering av Gjestebruker | Tenant konfigureres til å begrense invitasjoner til angjeldende rolle. Gruppebasert rolletildeling for invitasjon av Gjestebruker etableres, Kunden angir medlemmer til gruppen |
Inaktive Gjestebrukere | Etablering av automatisk funkson for månedlig deaktivering av Gjestebrukere som har vært inaktive i mere enn 60 dager. (ingen innlogging/bruk av tjenester) |
SLA Punkt | SLA verdi |
Brukeradministrasjon | Administrasjon av Gjestebrukerens konto i Kundens Azure AD tenant, gruppemedlemskap, tilganger og rettigheter. |
Support | Inkludert i henhold til Tjenestebeskrivelse «Support» er inkludert for Gjestebrukerens eller Kundens henvendelser vedrørende Gjestebrukerens tilganger til, og bruk av Kundens systemer og Gjestebrukerens konto. Inkludert re-aktivering av deaktivert Gjestebruker |
Vedlikehold rollegruppe | Vedlikehold og administrasjon av gruppe for Gjesteinvitasjon rolle er inkludert |
Azure Active Directory B2B Gjestebruker Lisens og tilganger | Inkludert i henhold til gjeldende tjenestebeskrivelse fra Microsoft |
Inaktive Gjestebrukere | Vedlikehold av funkjson for automatisk, regemessig deaktivering av Gjestebrukere som etablert av Leverandøren |
Leverandøren teller aktive Gjestebrukere på månedlig basis. Antall aktive brukere belastes samtidig med andre tjenester.
Tilleggstjenesten inkluderer en dedikert virtuell server i Leverandørens datasenter som er satt opp som filserver. Serveren vil være medlem av Leverandørens felles Active Directory.
Kundens brukere aksesserer filserveren gjennom klient-VPN-programvare, og fra BRA Desktop-tjenester levert av Leverandøren. Klient-VPN prises pr. bruker i henhold til Nettskyavtalens Bilag 1. Tjenesten leveres under betingelser og begrensninger angitt i Tjenestebeskrivelse «3. Nettsky Infrastrukturtjenester fra Braathe Gruppens Norske Datasentre (IaaS)». Kunden velger SLA for filserveren i henhold til matrise i den angitte tjenestebeskrivelsen.
Tilleggstjenesten inkluderer en dedikert Fysisk Server utplassert i Kundens lokaler som er satt opp som filserver. Serveren er avhengig av fast oppkoblet site-to-site-VPN mot Leverandørens datasenter og vil være medlem av Leverandørens felles Active Directory.
Kundens brukere kan aksessere filserveren direkte fra kontorlokasjonen hvor Filserveren er plasert og gjennom klient-VPN. Klient-VPN prises pr. bruker i henhold til Nettskyavtalens Bilag 1.
SLA Punkt | SLA Verdi |
---|---|
OS Patching | Inkludert |
Overvåking | Basis |
Fri support | Inkludert i henhold til Tjenestebeskrivelse «Support» |
Fri feilretting OS | Inkludert |
Fri gjenoppretting | Inkludert |
Hardwareovervåkning |
|
Redundant hardware |
|
Hardwarefeil på komponent som kan byttes av Kunden
(Server degradert) |
|
Hardwarefeil på komponent som byttes av Leverandørens servicerepresentant |
|
Hardwarefeil på server
(Server nede) |
|
Tilgang vakttelefon | Inkludert i henhold til Tjenestebeskrivelse «Support» |
Backup | Inkludert i henhold til «Backup SLA» |
Sikkerhet | Inkludert i henhold til Leverandørens standard sikkerhetskonfigurasjon |
Oppetidsgaranti | Nei |
Utstyr som leveres som del av tjenesten eies av Leverandøren og skal leveres tilbake ved oppsigelse av tjenesten. Kunden er ansvarlig for utstyret i perioden. Dersom utstyret ikke leveres tilbake ved opphør av abonnementet, kan Leverandøren kreve at Kunden dekker et vederlag som tilsvarer den økonomiske verdien av det utstyret som er levert til Kunden.
Backup av Kundeplassert Filserver utføres i henhold til avsnitt «Kundeplassert filserver» angitt i Tjenestebeskrivelse «Backup SLA».
Server sendes Kunden per post. Det er Kundens ansvar å montere utstyret. Kunden kan be Leverandøren om å besørge montering av utstyret som et Konsulentoppdrag. Et slikt oppdrag belastes Kunden etter medgått tid ifølge Tjenestebeskrivelse for «Timebaserte konsulenttjenester».
Leverandøren leverer utstyr ferdig konfigurert, lisensiert og driftet. Tjenestene inkluderer ikke montering, kabling eller fysiske tilkoblinger.
Etablering av Tjenesten belastes med én måneds leie. Dette gjelder også ved endringer som bytte til kraftigere modeller og utvidelser av systemet basert på Kundens ønsker.