Tjenestebeskrivelse for Managed Backup
Tjenestebeskrivelse gjeldende fra 26.09.2022
Managed Backup er en skybasert fulldriftet backuptjeneste for server og klient. Tjenesten inkluderer teknisk plattform, lisenser, lagringsplass, teknisk støtte, drift, administrasjon og teknisk feilretting av backup tjenesten
Kunden velger grunnabonnement for Managed Backup ut fra sine krav til backup kapasitet og funksjonalitet
Basis | Standard | Pluss | |
Backup programvare | ü | ü | ü |
Drift, administrasjon og vedlikehold | ü | ü | ü |
Skybasert lagring hos leverandøren | ü | ü | ü |
Standard Backup Policy inkludert | ü | ü | ü |
Agentbasert klientbackup | ü | ü | ü |
Agentbasert serverbackup | ü | ü | ü |
Application Aware serverbackup | ü | ü | ü |
Hypervisorbasert VM backup | ü | ü | |
Automatisk inkludering av ny VM i backup | ü | ü | |
Lokal backupserver inkludert | ü | ü | |
Lokal backupserver lagringskapasitet | 25 TB | 50 TB | |
Hurtig restore fra lokal backupserver | ü | ü | |
Rackmonterbar lokal backupserver | ü | ü | |
Sekundær kryptosikret skylagring hos leverandøren | ü | ||
Anbefalt antall servere/VM | 0-3 | 5-15 | 30+ |
Grunnabonnement dekker tilgang til Leverandørens Nettskybaserte backup plattform samt drift og administrasjon av denne. Grunnabonnement med lokal backupserver inkludert, inneholder også leie av maskinvare, lisenser og drift, administrasjon og feilretting av denne.
Kunden belastes i tillegg enhetspris pr. støttet fysisk maskin eller VM som beskyttes av backupløsningen. Enhetsprisen er avhengig av om det er backup av klient eller server samt om det er en fysisk eller virtuell maskin.
Tjenesten leveres under gjeldende Generelle Betingelser som publisert på Leverandørens nettsted. Dersom det er motstrid mellom Generelle Betingelser og denne Tjenestebeskrivelse har denne Tjenestebeskrivelsen forrang.
Tjenesten leveres i henhold til betingelser i Leverandørens gjeldende Tjenestebeskrivelse «Support» og «Timebaserte Konsulenttjenester» som publisert på Leverandørens nettsted.
SLA Punkt | SLA Verdi |
---|---|
Backup programvare lisens inkludert | Ja |
Support inkludert | Ja |
Teknisk drift og administrasjon av backup system | Ja:
|
Overvåkning av helsetilstand backup system og backupjobber | Ja
Varsling til kunde ved avvik i kundens løsning som påvirker backup |
Feilretting ved feil i backupjobber | Retting av feil i backupsystem er inkludert. Retting av underliggende feil i Kundens systemer som utløser feil i backupjobber er ikke inkludert. Leverandøren kan bistå med feilretting i Kundens systemer som Timebasert Konsulenttjeneste |
Verifisering av backup | Ja – «Backup File Health Check» 1 gang pr måned i tillegg til daglig sjekk av backup status. |
Fri teknisk feilretting plattform | Feilretting av Backup plattform lokalt og sentralt er inkludert |
Overvåkning lokal backupserver | Ja |
Vedlikehold og feilretting lokal backupserver | Ja, kunden bytter tilsendte komponenter under veiledning fra Leverandøren |
Automatisk inkludering av nye VM’er i backup | Støttet for virtualiseringsplattformer VMWare vSphere eller Microsoft Hyper-V
Kunden er selv ansvarlig for skriftlig bestilling av backup for alle andre nye servere. Bestilling sendes til support@braathe.no |
Ekskludering av VM fra backup | Kunden kan selv tagge VM for ekskludering fra backup. (Gjelder ved bruk av VMWare vCenter)
Kunden er selv ansvarlig for skriftlig bestilling av eksklusjoner av VM’er for andre plattformer Bestilling sendes til support@braathe.no |
Eksklusjonslister innenfor server/VM | Ikke støttet |
Lokal backupserver | Inkludert i grunnkost standard ved valg av Standard |
Lagring nettsky (Backup Copy) | Forbruksbasert pr GB/pr mnd lagret data |
Application Aware backup | Ja; Active Directory, SQL ,Exchange, SharePoint, Oracle |
Admin Self Service Restore fra lokal backupserver | Ja, krever opplæring av bruker med Restore rolle tilgang på lokal backupserver |
Bistand ved Restore | Belastes etter medgått tid i henhold til «Timebaserte Konsulenttjenester» |
Løsningen leveres med standard Backup Policy (jobbdefinisjon) som følger:
Basis | Standard | Pluss | |
Backup til lokal node | ü | ü | |
Backup til Skybackup | ü | ||
Backup-Copy til skybackup | ü | ü | |
Backup-Copy til skybackup lokasjon 2 | ü | ||
Daglig Backup | ü | ü | ü |
Antall restorepoints daglig backup | 31 | 45 med ukentlig full | Kunde spesifisert |
Daglic Backup-Copy til skybackup | ü | ü | |
Antall restorepoints daglig Backup-Copy | 45 + 3 månedlig | Kunde spesifisert + GFS 12 månedlige |
Kunden kan bestille egendefinert backup policy ved skriftlig henvendelse til support@braathe.no
Kunden kan be om at daglig backup status sendes spesifisert e-postadresse.
Kunden er selv ansvarlig for å bestille backup av enheter som ikke kan detekteres automatisk. Skriftlig bestilling sendes support@braathe.no
Utkopiering av data til annet medium enn Kundens vanlige driftssystemer kan utføres på kundens bestilling. Bestilling av slik utkopiering må være skriftlig og bestilling må gjøres av Kundens autoriserte personell i henhold til retningslinjer fra Datatilsynet. Utkopierte data kan kun overleveres til Kundens autoriserte bestiller. Leverandøren kan ikke overlevere data direkte til 3. part. Utkopiering utføres etter medgått tid i henhold til «Timebaserte Konsulenttjenester»
Managed Backup støtter backup av systemer som samtidig er støttet av Veeam, OS produsent og Hypervisor produsent.
Dersom et system hos Kunden faller utenfor støtte er Kunden selv ansvarlig for å oppdatere sine systemer for å komme innenfor støtte. Leverandøren skal varsle Kunden dersom det oppdages avvik i forhold til støttede systemer.
Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge sine systemer for at backupsystemet skal fungere i henhold til intensjonen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, opprettelse av nødvendige kontoer og tilganger, konfigurasjon av fysisk og virtualiseringsnettverk, portåpninger i brannmurer med mere. Leverandøren oversender spesifikasjon på dette ved bestilling av backup tjenesten. Leverandøren kan bistå Kunden med nødvendige tilpasninger etter medgått tid i henhold til «Timebasert Konsulenttjeneste».
Tjenesten belastes med 1 måneds abonnementsavgift for etablering av grunnleggende tjeneste og bestilte tilleggstjenester. Eventuelt teknisk oppsett og annen bistand faktureres løpende i henhold til Leverandørens enhver tid gjeldene timespriser. Tjenesten faktureres fra og med etableringstidspunkt.
Gjeldende tjenestepris er angitt på Leverandøren hjemmesider. Tjenesten belastes som følger:
Fakturaperiode er 3 måneder av gangen.
Tjenesten leveres med en hovedperiode på 36 måneder etter oppstart. Hovedperioden løper fra første backup av Kundens systemer. Ved utløp av hovedperioden, går tjenesten over til tre måneders løpende avtale.
Oppsigelse sendes skriftlig til salg@braathe.no.
Kundens tilganger og data slettes ved avtalens opphør. Dersom Kunden ønsker utkopiering av data i forkant av sletting må dette bestilles skriftlig med 30 dagers frist før opphørsdato i henhold til avsnitt 5.3 Utkopiering av data. Kostnader ved utkopiering belastes Kunden etter medgått tid i henhold til «Timebaserte Konsulenttjenester» samt nødvendig materiell for oppdraget.
Løsningen er til enhver tid begrenset av funksjonalitet og muligheter som er tilgjengelig i Backup programvaren som benyttes samt begrensninger i Kundens systemer som det tas backup av.
Backup løsningen reduserer sannsynlighet for tap av data i betydelig grad, men er ikke å anse som garanti for at data kan rekonstrueres under enhver gitt situasjon. Kunden må selv vurdere eget behov for eventuell forsikring som dekker tap av data.
Kunden er selv ansvarlig for å rette feil eller mangler på sine systemer som forhindrer at backup fungerer som det skal. Leverandøren kan bistå med dette som Timebasert Konsulenttjeneste på forespørsel fra Kunden.