Vi har hørt mange grunner til at folk bytter til oss. Alt fra at man trenger en ISO-sertifisert leverandør til vårt gode humør er nevnt. Det hjelper muligens at vi er totalleverandør også. Det syns vi er hyggelig! Likevel så kan det å bytte IT-leverandør påvirke mange. Derfor har vi delt inn tipsene våre etter rollen din i en overgangsfase:
For deg som jobber med IT i bedriften din
Hei på deg, IT-person! Vi to er mest sannsynlig likesinnede siden vi begge jobber med IT. Det er en god start. Våre folk har god erfaring med både å hjelpe og bidra til en god overgang og opplæring for deg som jobber med IT når nye ting skal innføres. Hvis dere for eksempel skal kjøpe utstyr av oss gjennom vår Device as a Service? Ja, da slipper du å bruke mye tid på å sette opp hver PC. Vi gjør det for deg. Du skal bare dele ut PC-ene.
Målet vårt er å forenkle din jobb. Men du vil fortsatt være veldig viktig. Vi kan love deg at du vil få spørsmål. Noen kommer til å være frustrerte. Derfor vil vi planlegge slik at alt som kan være gjort fra vår kant skal være gjort.
Din viktigste jobb blir å være ekspert i det nye utstyret dere skal ta i bruk. Sett deg godt inn i det i forkant av innføringen og sørg for at du er trygg på at du kan hjelpe andre. Bruk oss som sparringspartner slik at du er best mulig rustet.
For deg som er bruker av utstyret (ikke IT-ansatt)
Nå kan det bli en ny overgang til alt fra nytt utstyr til ny programvare. Det er viktig at du og dine kollegaer blir enige om at dette blir uvant. Men det gjør også at dere får 1. Bedre utstyr, 2. Kan endre uvanene som kanskje har oppstått med gammelt utstyr. Høres ikke det bra ut?
Vi anbefaler deg å sette deg inn i utstyret så fort du får det. Vær raus med deg selv. Det tar tid å lære nye ting. Eksperten din på IT-avdelingen sitter ikke langt unna. Uansett, så vil du få opplæring i dette. Du skal ikke finne ut av alt selv.
Det aller viktigste er at du følger med på opplæringen, bruker tid på å sette deg inn i utstyret slik at det ikke oppstår rare løsninger som kan skape mer frustrasjon i fremtiden. Og hjelp hverandre med å finne nye og gode arbeidsvaner!
Prosjektleder for IT-endringer
Er du ansvarlig for at dette skal gå greit for seg? Da har vi noen høner å plukke med deg! For dette har vi sett utenfra mange ganger – noen ganger har vi fått hjelpe, andre ganger har bedriften klart det fint selv.
Vi vil likevel dele noen tips slik at du kan unngå kjipe fallgruver.
- La de ansatte ta del i prosessen. Endring i en bedrift kan gjøre veldig vondt hvis de ansatte føler de ikke får ta del i prosessen. Vi anbefaler å hente inn tanker om hvordan de vil ha prosessen løst. Spør de når det passer best å innføre nytt utstyr og hvordan opplæringen kan gå for seg.
- Sett av mye tid til opplæring. Mye mer enn du selv tenker er nødvendig. Vi mennesker har veldig forskjellig utgangspunkt for å ta i bruk nye ting, spesielt innen IT. Interessen vår spiller også en rolle her. Sett av tid til opplæring og sjekk gjerne 1:1 hvordan det går etter en stund. Sørg for at opplæringen skjer med mellomrom i tilfelle noen er på reise, er syk eller i permisjon.
- Sett ned noen regler for nye rutiner. I sammen med et utvalg mennesker anbefaler vi skrive ned noen «regler» for rutinene dere skal ha med det nye utstyret. Kanskje dere kan kvitte dere med noen uvaner som er både ineffektive og potensielle sikkerhetshull? Følg opp avdelingsledere og andre som kan ha bedre oversikt enn deg.
- Sikkerheten. Med nytt utstyr er det ofte nye apper, passord og vaner som skal opprettes. Er sikkerheten ivaretatt? Bør det gjøres mye alene eller på opplæringen? Vi bidrar gjerne som sparringspartner for å sikre en god start. Sikkerhet bør ligge i førersetet i 2022.
For deg som skal ta økonomiske avgjørelser
Hvis du har lite IT-kunnskaper fra før anbefaler vi å bruke kunderådgiverne våre aktivt. Gjerne i samarbeid med dine egne på IT. Hvis du ikke har egne på IT så anbefaler vi å spørre dine ansatte om hvilket utstyr de trives med og hvilke frustrasjoner og utfordringer de bruker tid på når IT-utstyret ikke spiller på lag.
Våre kunderådgivere hjelper deg å kartlegge behovene deres. Så er det opp til deg og dine ansatte å kjenne etter på hvordan rutinene deres er i dag, hvilke frustrasjoner dere kjenner på i løpet av en uke og hva våre kunderådgivere har anbefalt for å fjerne de frustrasjonene.
Vi vet at IT-bransjen er fylt av nye begreper og fancy ord som kan være vanskelig å bite over. Så husk at ingen spørsmål er for dumme! Hvis du savner en guide til IT-ordene som hives ut der så anbefaler vi en titt her: IT-verdens fagord
Lykke til med overgangen! Vi lover å være her for deg 🙂