Et ungt selskap i sterk vekst

Soon Takst så dagens lys ved nyttår. To bransjekollegaer som drev hver for seg gikk sammen for å skape et større fagmiljø. På bare 9 måneder har de gått fra to til fem ansatte. Alle med et stort hjerte for taksering.

Selskapet har på den korte tiden etablert seg i Son, sammen med flere aktører innenfor samme bransje: 

– Vi deler kontor med et tømrerfirma, rørleggere og elektrikere. Så kontoret har blitt et fantastisk fagmiljø som vi kan spille på. Det var faktisk via en av de andre firmaene at vi fikk tips om dere, forteller daglig leder med et smil. 

Mannen som smiler er Magnus Karlstad. Han er daglig leder i Soon Takst og har jobbet med taksering siden siden 2010. Praten vår går løst og vi får innblikk i hva folka i Soon Takst bruker tiden på. 

For Soon Takst er oppgavene varierte, og vedlikeholdsplaner er det de gjør mest av. Slike planer gjør de på alt fra mindre sameier, kombinasjonsbygg og store borettslag. Rapportene skal svare på hvilke vedlikeholdsbehov bygningsmassen har. Både type vedlikehold og kostnader man bør forberede seg på de neste 10 årene. 

Vi spør litt om hvordan en vanlig dag ser ut. Magnus svarer kjapt: – Det er utrolig gøy og givende. Vi får være ute i felt og møte mennesker som bor over hele store deler av det sentrale Østlandet. Ofte går det 2-4 timer til en befaring og deretter er det tilbake til kontoret for å skrive rapport. 

Vi lærer også, gjennom Magnus, at for mennesker som jobber med taksering er det vanligst å drive hver for seg i et lite AS eller i enkeltpersonforetak. Det ville Soon Takst endre på. Derfor gikk de sammen for å få til et fagmiljø hvor de kan spille på hverandre og utvikle seg fra oppdrag til oppdrag. Det tror Magnus vil bety mye.

 

Siden oppstart har vi hatt mye å gjøre, derfor trengte vi å få ting mer i system. Vi alle har jobbet i litt ulike programmer. Braathe har bidratt til å rydde opp i ting for oss.
Magnus Karlstad
Daglig leder, Soon Takst AS

 

Lagring, deling og kommunikasjon

For Soon Takst har de 9 månedene vært travle. IT-systemer, e-postløsninger og datadeling har derfor ikke stått øverst på lista. Noe som er veldig naturlig. Før sommeren tok de tak. 

Målet var at alle skulle ha samme e-postløsning, tilgang på sikrere lagringssystemer og, ikke minst, Office. Det fikk vi til sammen: 

– Siden oppstart har vi hatt mye å gjøre, derfor trengte vi å få ting mer i system. Vi alle har jobbet i litt ulike programmer. Braathe har bidratt til å rydde opp i ting for oss, sier Magnus. 

Vi vet at system er viktig, uansett størrelse på virksomheten. Dess tidligere du innfører et godt system, dess enklere er det å vite at kommunikasjonen flyter, sikkerheten er ivaretatt og at folk er trygge i programmene de skal bruke. 

Fri support ble viktig

Lite visste Magnus at support skulle bli så viktig i innføringen av det nye systemet. 

– Jeg tror vi alle har ringt support faktisk, sier Magnus med en liten latter. Vi har vært veldig fornøyd med supportløsningen, forteller han videre.

Jeg tror vi alle har ringt support faktisk, sier Magnus med en liten latter. Vi har vært veldig fornøyd med supportløsningen, forteller han videre.
Magnus Karlstad
Daglig leder, Soon Takst AS

Det var en av grunnene til at Soon Takst valgte å bruke en ekstern aktør. Med muligheten for umiddelbar hjelp er det lettere å komme videre i arbeidsdagen. Så slipper man å dvele med små ting eller avbryte viktige prosesser på grunn av et problem. 

Support hos oss består av engasjerte folk som alltid vil hjelpe. Både med store og små spørsmål. Alle tjenestene våre inkluderer fri support, og det er fordi vi ser at tilgjengelighet er viktig for kundene våre.

Overgangen til Braathe 

Vi spør litt om overgangen og hvordan den var. Magnus deler flittig: – Overgangen har vært veldig fin. Vi fikk en konsulent ut hit til oss fra Rygge-kontoret deres. Han bidro med alt av overføring av mail, filer og fikk oss i gang med systemene. 

Det er spesielt en detalj Magnus trekker frem under overføringen: 

– Da vi hadde overgangen fikk Braathe til og med mappesystemet mitt i mailen min overført. Det var utrolig digg. 

Det tar alltid litt tid før ansatte kjenner seg trygg i nye systemer. I tillegg må ofte nye rutiner lages. Heldigvis, forenkler 365 Arbeidsplass den jobben. Det er opplevelsen Soon Takst også sitter igjen med:

– Siden vi har 365 har vi valgt å føre alt over på Onedrive og Sharepoint. Da har alle tilgang og det er mye enklere å samarbeide i dokumentene. 

Hvor lang tid tok overføringen?

– Jeg tror jeg var uten mailen min i 5 minutter jeg, deler Magnus. 

Han tror ikke det hadde tatt 5 minutter hvis han skulle gjort det selv. Heldigvis, så slipper han det. Vi er utrolige glade for å kunne bidra med å sette ting mer i system. I tillegg er det så kjekt å bli kjent med personene bak firmaet. 

Vi takker for den flotte praten og ønsker Soon Takst lykke til videre! Sjekk dem gjerne ut på soontakst.no.