– I våres vant vi prisen for «beste offentlige byggeprosjekt i prosjekteringsfase» under BREEAM Awards 2019 i London. Det er et resultat vi er stolte av, og det er jo stas at det blir anerkjent internasjonalt, forteller Morten Oddvik, som er lektor og digitalpedagog ved Horten VGS.

Det 1800m2 store skolebygget som sto klart til skolestart høsten 2019 er et plussbygg, som vil si at bygget genererer mer strøm enn det bruker. Det er også gjort en rekke diskré designgrep som skal gjøre fellesarealene åpne og inkluderende, og samtidig forebygge uønskede hendelser. Her har de virkelig tenkt på alt.

Læringsteknologi i verdensklasse
– Det er viktig at teknologien først og fremst fremmer læring, og ikke holder det tilbake. Det var hele premisset da vi startet dette prosjektet, sier han.

Norge er helt i verdenstoppen når det kommer til læringsteknologi, så under planleggingsprosessen reiste Oddvik og kollegaene rundt til andre moderne skolebygg for å hente inspirasjon.   – Det vi ofte møtte var såkalte «fremtidens klasserom» med sakkosekker, VR-briller og 3D-printere. ​

Det vi fant ut var at vi ønsket å ha et fokus på fremtidens læring, og derfor landet vi på tradisjonelle klasserom med innovativ bruk av skjermteknologi.
Morten Oddvik, Lektor og digitalpedagog
Horten VGS

Valget landet derfor på totalt 189 whiteboards og 181 skjermer, hvorav 70 prosent av disse er interaktive touchskjermer fra markedsledende Promethean.

Plug and play
Blant suksesskriteriene for at AV-utstyret skulle fremme læring var driftssikkerhet og brukervennlighet på topp.

– Når du har vokst opp med både smarttelefoner og nettbrett så er touchskjermer i klasserommet noe som «bare skal være sånn». Samtidig kan det fort bli et irritasjonsmoment for lærerne dersom teknologien er for avansert å bruke. Ny teknologi i skolen er jo ofte forbundet med oppstartvansker, men her har det gått helt smertefritt – det bare virker, sier Oddvik.

Digitalpedagogen forteller videre at de interaktive skjermene har hjulpet lærerne med å engasjere elevene i undervisningen.

– Vi ser at lærerne våre har blitt veldig trygge på bruken, og at de har fullt fokus på undervisningen. Ved bruk av touch-baserte skjermer frigjøres lærerne fra laptopene sine – man kan bruke kroppsspråk og involvere elevene mer i det som skal læres bort, poengterer han.

En av suksessfaktorene for at lærerne har blitt komfortable med å bruke de nye touch-skjermene, er at skolen har samme oppsett og rigg i alle rom.

– Dette betyr at det er samme utstyr i et grupperom som det er i et klasserom. På denne måten kan lærere forberede seg og teste nye funksjoner eller undervisningsmetoder i et lukket grupperom før de bruker det i undervisningen, sier Oddvik.


Se video av denne suksesshistorien


– Vi er veldig stolte av å ha vært med på et så stort og viktig prosjekt som Horten VGS. Spesielt når vi ser resultatet, som er et flott skolebygg – rett og slett et signalbygg. (Runar Sand, Braathe Gruppen)

Se video av plusshusskolen her

Bekymringsfri IT-hverdag
Braathe Gruppen AS har levert AV-løsningene til fellesarealer, klasserom og møterom i bygget. Braathe var med i prosjekteringsfasen som rådgivere for å sikre at Horten VGS fikk akkurat de tekniske løsningene de ønsket seg. De gjorde også alt av prosjektstyring samt sørget for at leveranse og montering gikk smertefritt.

– Den store utfordringen med prosjektet var logistikken. For å sette det litt i perspektiv så utgjorde en pall 4-6 skjermer, litt avhengig av størrelsen på skjermene. Samtidig hadde vi et visst tidspress for å rekke skolestart, forteller prosjektleder Runar Sand i Braathe Gruppen.

I tillegg til alle skjermene og whiteboard-tavlene la Braathe tilsammen 7,5 kilometer med kabler og 180 meter med kanal. Alt av installasjon ble gjort over åtte uker i sommer samtidig som alt av møbler ble levert, så det var kamp om plassen.

– Du kan jo selv tenke deg hvordan det er å pakke opp 181 skjermer utendørs og sørge for at alt av emballasje ender opp i de rette resirkuleringscontainerene, samtidig som du skal holde orden på fjernkontroller, kabler, veggfester, braketter og skruer uten at det blir kaos, poengterer prosjektlederen.

Noe av det første som fanger blikket inne på skolen er en massiv spiraltrapp i tre, som er verdens største i sitt slag. Denne ble montørene fra Braathe godt kjent med i sommer.

– Det viste seg at de største whiteboard-tavlene var for store for heisen, så vi ble nødt til å ta bena fatt, forteller Sand.

– Vi er veldig stolte av å ha vært med på et så stort og viktig prosjekt som Horten VGS. Spesielt når vi ser resultatet, som er et flott skolebygg – rett og slett et signalbygg, avslutter Sand.