Kjernen av containerhavnen
Moss havn spesialiserer seg på containerhåndtering. Containere ankommer fra hele verden, og da sørger de ansatte for en effektiv og sikker håndtering av containerne. Blant typiske kunder finner vi store aktører som Princess, ASKO og Europris. Disse selskapene er avhengige av at Moss havn leverer varer raskt og effektivt, noe som er avgjørende for deres forsyningskjeder. Det hadde de ikke klart uten folka sine og IT-systemer som spilte dem gode 24/7/365.
Bli kjent med Moss havn KF
Moss havn har gjennomgått en stor forvandling det siste århundret, fra sine røtter som en lokal havn til en moderne containerhavn med avanserte digitale løsninger og et sterkt fokus på bærekraft. Med en historie som strekker seg tilbake til 1850, da kanalen mellom Moss og Jeløya ble gravd ut, har havnen alltid vært en viktig del av regionens infrastruktur.
Noen fakta:
- De tar i mot ca 42 000 containere i året, og varer som er verdt flere millarder.
- De er en stamnetthavn. Det vil si et knutepunkt for det nasjonale transportnettet på sjø.
- De har kunder fra hele verden.
- De omsetter for ca 41 millioner kroner.
- De er til sammen 11 årsverk som jobber daglig med driften, og i tillegg kommer havneoperatørens ansatte på terminalen.
- De er en viktig bidragsyter til regionen sin, og en rapport fra 2020 viser at ringvirkningene de skaper sett i sammenheng med
Mosseregionen hadde en sysselsettingseffekt på 1.069 årsverk. Den totale omsetningen er kalkulert til 2.309 millioner NOK, og verdiskapelsen er kalkulert til 852 millioner NOK. - De har som mål å være en nullutstlippshavn innen 2030.
Bærekraftig logistikk har en betydning
En av de mest betydningsfulle endringene de siste årene er Moss havns overgang til mer miljøvennlige løsninger. I 2023 håndterte de omtrent 82 500 TEU. TEU er et faguttrykk i logistikkbransjen, det står for «Twenty-foot equivalent unit». Utregningen er basert på volumet til en 20 fots container. Med så store mengder containere inn og ut jobber havnen kontinuerlig med å redusere karbonavtrykket sitt. Det de er spesielt stolte av er sitt samarbeid med ASKO, som bruker sjødroner mellom Moss og Horten, en innovativ løsning som reduserer trafikken på veiene og utslippene i luften.
ASKO har også elektrifiserte trekkvogner som opererer fra havnen til Vestby og Horten til Sande. Dette tiltaket er et viktig skritt i retning av å bli utslippsfrie, og det grønne skiftet er et sentralt fokus. Å flytte gods fra vei til sjø er det mest miljøvennlige Norge kan gjøre, og det har store positive ringvirkninger både for miljøet og for lokalsamfunnet. Det arbeidet står Moss havn i bresjen for!
Avhengig av digitale løsninger som spiller dem gode
Den digitale reisen har vært en stor del av Moss havns arbeid den siste tiden. I 2023 gjennomførte de en omfattende oppgradering av IT-systemene sine. De flyttet økonomi, sak og arkiv opp i skyen, og bruker Visma NXT sammen med integrerte løsninger fra Grieg Connect, som PORT-programmet for havnerelaterte oppgaver. Dette gjør at alle deres systemer snakker sammen, noe som sikrer effektiv drift og nøyaktige kontroller av gods og timer brukt i kranene på havnen.
Grad av sikkerhet og kunnskap henger sammen
Som en viktig logistikksentral for mange aktører må sikkerheten være på plass. Phishing-forsøk, digitale angrep eller andre lurerier skal ikke få påvirke det daglige arbeidet. Havnen har sikkerheten på plass ved hjelp av programvare og flere andre tiltak, og de stopper ikke der. De øker kunnskapen blant sine ansatte også. Sjansen for å bli angrepet er stor, og sjansen for at det er et menneske gir hackere innslipp er dessverre enda større. Derfor trener Moss havns ansatte hver eneste uke:
– Sikkerhet er alltid en prioritet for oss, forteller Line. Derfor er vi alltid glade når en Pistachio-mail dumper ned i mailinnboksen. Det betyr at vi kan lære noe nytt om sikkerhet den uken.
Med implementeringen av sikkerhetsopplæringsprogrammet Pistachio, har de sett et økt engasjement blant sine ansatte. Programmet gjør at de kontinuerlig kan lære og forbedre sin sikkerhetspraksis, noe som er viktig i en verden hvor digitale trusler stadig utvikler seg.
Effektivisering av prosesser internt har også stått sentralt. Timeregistrering ble digitalisert så snart Line begynte i 2018, og de har siden redusert risikoen for feil betydelig ved å overføre flere systemer til digitale plattformer. Et eksempel er integrasjonen mellom Simployer og Visma Payroll som har gjort lønnskjøringen både enklere og mer nøyaktig.
Visjoner og innsats gir en spennende fremtid
– Vi ser fremover med optimisme og planlegger flere nye prosjekter. Fra 1. januar 2025 vil vi bytte havneoperatør etter over 30 år med samme partner. Dette vil åpne nye muligheter for å forbedre tjenestene våre og tiltrekke nye kunder, forteller Line med et stort smil.
De har en innlandshavn i Våler (Norges første), hvor de lagrer containere, og deres mål er å fortsette å utvikle dette området som en «dryport» for å avlaste hovedhavnen. Deres samarbeid med havneoperatøren, som håndterer kundekontakten, vil fortsette å være avgjørende. De arbeider for å skaffe nye kunder og sikre at faste ruter opprettholdes, noe som er viktig for stabiliteten i virksomheten.
Moss havn har vært gjennom en spennende utvikling, fra å være en tradisjonell havn vi alle kan se for oss til å bli en moderne containerhavn som ikke er redde for å bruke avanserte løsninger. Suksessen deres skyldes nok en kombinasjon av innovasjon, effektivisering og samarbeid med nøkkelpartnere. – Vårt mål er å fortsette å være en drivkraft for regional utvikling, miljøvennlig transport og økonomisk vekst, forteller Line avslutningsvis. Gjennom dedikasjon og innovasjon vil Moss havn forbli et eksempel på hvordan en moderne havn kan operere effektivt og bærekraftig.
Tusen takk for praten og tilliten, Moss havn!