Vi har erfart at det alltid er -1- ting som ikke vil fungere på hjemmekontoret. Og den ene tingen dukker høyst sannsynlig opp i Teams-møtene dine. Gjerne rett før, midt i eller når dere skal til å avslutte.

Og du? Vi vet så godt hvordan det er. Kaffen smaker plutselig ikke like godt. Stolen ble ekstra hard. Og skuldrene heiser seg.

Derfor syns vi at vi skal fjerne topp 5 irritasjoner en gang for alle!

Etter litt research har vi landet på at topp 5 irritasjoner ser ca slik ut:

  1. Internett fusker eller er ustabilt.
  2. Dårlig lyd, ingen lyd eller ekko.
  3. Pc-en er treigere enn den var i går. Du får derfor ikke åpna den hersens PowerPointen i den farta du vil.
  4. Back-to-back møter fra tidlig til sent. Når skal det lunsjes? Og når skal det toalettpauses? Og ikke minst når skal du rekke å hente kaffe?
  5. Stuptrøtt om morningen, og de fleste av oss kjemper igjennom knekken kl 14 hver dag.

Vi tror vi kan hjelpe deg med disse irritasjonene! La oss ta for oss en og en:

Internettet hjemme

Dårlig nett er en klassiker, og ingenting å skamme seg over. Det kan være flere ting som ikke stemmer når nettet jukser underveis i arbeidsdagen.

Vi anbefaler å:

  • Sikre at internettboksen står fremme i stua, ikke gjem den for syns skyld. Bare en liten tur bak en kommode kan forhindre et bedre signal. Sørg for at den er lett tilgjengelig. Gjerne slik at du ser den fra der du sitter.
  • Hvis du har hjemmekontor i en annen etasje: Kjøp en rekkeviddeforlenger til ruteren din. Det vil gjøre underverker. Signalene reiser ikke så lett som mange tror.
  • Oppdatere PC-en din til siste systemversjon. Denne er alltid en sikker vinner. Og hvis du er litt som resten av oss nordmenn, så har du kanskje utsatt det?
  • Koble fra ALT som ikke må være på nett gjennom arbeidsdagen. Da tenker vi Smart-tven, iPads og andre mindre ting som gjerne brukes etter klokken 16.

Andre ting som kan påvirke signalet er ulike typer vegger som mur, metall eller tykke tømmervegger. Strategisk plassering er derfor lurt. Også duppedingser som du har rundt i huset, og som gjerne er billige saker, kan påvirke signalet ditt. Har du noen radioer som lever livet, eller kanskje barna har noe som kan stjele kapasitet?

Lyden din

God lyd og behagelig lyd er egentlig ikke sjelden vare, men vi er nok alle litt sløve med å både lade og bruke godt lyd-utstyr på hjemmekontoret. Vi anbefaler å bli mer bevisst på dette. Et godt headsett til alle på jobben vil løfte ethvert digitalt møte!

En PC som sover i timen

Går det litt ekstra treigt i dag? Har du oppdatert til siste systemversjon? Do it now! Og mens du er i gang, fjern de filene som ikke trenger å ligge på PC-en. Last det opp i skyen og la det leve der. Både du og PC-en vil tjene godt på det.

Tettpakka møteplan

Vi anbefaler ny jobb-regel! Ingen møter varer fra klokken 13-14. Fra nå av er det kun 45 minutters intervaller som gjelder. Kaffepause, og alle andre pauser er viktige å ta. Lag dere en ny vane allerede nå. 

Outlook har mange gode funksjoner for dette. Slik kan du bestemme egne intervaller for møter:

  1. Åpne Outlook og klikk på “Fil”.
  2. Finn knappen “Alternativer” i den blå rullegardina.
  3. Du får da opp en meny. Her trykker du på “Kalender”.
  4. Under “kalenderalternativer” tar du for deg “Standard varighet for nye avtaler og møter”.
  5. Velg ut den varigheten som passer best til deg og arbeidsplassen din.
  6. Ferdig! Nyt kaffepausen.

Ta vare på deg selv

Hjemmekontor er ingen spøk. Og med karantene, syke barn eller rødt nivå her og der blir det ikke enklere. Sørg for å få deg nok av pauser, gjerne litt dagslys i løpet av dagen og dropp skjermen de siste to timene før du skal i seng. Bare det vil hjelpe. Kanskje, lunsjen skal tas ute i morgen? Eller har du prøvd et gåtur-møte hvor du bare har folka på øret?

Vi ønsker deg lykke til på hjemmekontoret, og håper disse tipsene kan hjelpe!