La virksomheten bli den beste
Det er lett å anta at de fleste gjør det de kan for å gjøre arbeidshverdagen så effektiv og så tett på flytsonen som mulig. Men det er faktisk ikke tilfelle. Alle har ikke kapasitet til det. For det å digitalisere og optimalisere en virksomhet er akkurat som trening. 

Dørstokkmila kan være lang, tung og treig. Arbeidet som må gjøres krever alt fra svette og innsats til blod og tårer. Og i tillegg må du passe kostholdet også for å kunne prestere best mulig. Mange faktorer skal matche for at du blir den beste versjonen av deg selv. Ja, vi siterer nesten Oberst Lauritzen i dette tilfellet her. For digitalisering er ingen spøk. 

Vi er her for å gjøre dørstokkmila kortere, lettere og raskere. For selv om du ikke har en leder for digitalisering innad hos deg, så kan vi være nettopp dette for deg. Det er nemlig slik at så fort vi har tatt en vurdering av hvor skoen trykker, så kan vi både bestille, innføre og lære opp hele virksomheten i de nye verktøyene som skal gjøre dere digitaliserte og vitale for fremtiden. Men hvilke grep, og hvordan? Det skal vi snakke mer om. 

1. Er du klar for en skikkelig dårlig dag?
Sikkerhet først, sies det. Det sier vi også. Et livsviktig steg i en digitaliseringsprosess er nemlig en økende digital sikkerhetsbevissthet. En virksomhet er moden først når de ansatte kan tåle en skikkelig møkkadag på jobben. En skikkelig dårlig dag kan i disse tider faktisk bety en dag preget av ustabile tjenester, rotete systemer eller krypterte filer og spørsmålet om hva dere er villig til å betale i løsepenger. 

Flere store og små virksomheter opplever angrep. Vi vil derfor legge vekt på at din virksomhet ikke er trygg. Selv om du kanskje tenker at dere er en dråpe i havet. I hackernes verden er en dråpe potensielle penger eller filer som de vil se. Ikke møt møkkadagen uten noen kule grep i ermet. Vær føre var. 

Forebygging av dårlige dager starter her:

90% av vellykkede angrep skyldes feilvurderinger fra ansatte.*
Hva betyr det? Jo, tren dine ansatte opp. Lær dem hvordan de kan unngå uheldige tastetrykk på både lenker, vedlegg og mye mer. Gjør dem bedre rustet i møtet med lumske mailer, falske nettsider og kjipe SMS-er. I møte mot disse 90% er kunnskap nøkkelen din.

Lurer du på hva du mangler på veien til digital modenhet? Vi tar gjerne en prat med deg for en kartlegging. Ta kontakt med oss på braathe.no/kontakt.

2. Backup, backup, backup
Did **** hit the fan? Eller var en av dine ansatte uheldige? Eller kanskje du trykka feil? Da håper vi at du har skikkelig bra backup på stell. Og nei, vi mener ikke et fysisk lager. Vi snakker om digitale lager. 

Digitale lagre eller backup-lagre er servere som tar vare på det meste av det du driver med i løpet av en dag og multipliserer seg selv så mange ganger du ønsker. Dette kan være per ansatt også. Det betyr at hvis “shit happens” så kan du være oppe og gå igjen på kort tid. 

Noen konkrete eksempler på hva det kan bety for deg?

  • Minimal nedetid
  • Alle bestillingene dine er inntakte
  • Alle mailer er tilgjengelige
  • All den informasjonen du virkelig trenger for å gjennomføre jobben din er der og kan hentes tilbake

Tar du backup? Hvis ikke, er det på tide å komme i gang. Ta en nærmere kikk på en av våre backupløsninger her, Microsoft 365 Backup.

3. Velkommen til skyen
Og så til det deilige kinderegget som vi liker så godt: Skyen. For med skyen følger en hel rekke av disse funksjonene. Det er få ting som sikrer fleksibilitet, effektivitet og høyere sikkerhet så godt som skyen gjør. Det kan vi skrive under på. 

Se for deg en hverdag hvor alle filer ligger på samme sted, men at du har tilgang på dem fra mobilen, padden (offisielt kalt ipad), PC-en og til og med bestemors gamle stasjonære PC som står på hytta. Skyen gjør at du kan jobbe fra hvor som helst med nesten hva som helst. Den eneste forutsetningen er at du har nettilgang.

I tillegg sikrer den effektivitet. For du trenger ikke hente nøkkelen hos de som styrer med sånt oppe i 4. etasje for å løpe ned på lageret i kjelleren for å finne den derre mappa. Nei, du klikker i søkefeltet og søker opp mappen på sekunder hvis du vil. 

Hvis du legger på tjenestene våre Skrivebord i Skyen og 365 Arbeidsplass har du også knallgode verktøy i bakhånd som gjør at dine ansatte kan koble seg til fra nesten hvor som helst og kan utføre sine oppgaver.

Teams gjør at du kan slå på tråden på null komma svisj. Outlook fikser den mer tradisjonelle kommunikasjonen, Onedrive tar seg av filene dine og OneNote er med deg over alt som verdens beste notatbok. 

Er din virksomhet digital moden?
Etter å ha lest de tre store på vei til digital modenhet – kjenner du deg igjen? Kanskje du kan sjekke av noen punkter allerede? Uansett, hvis du ønsker å komme i gang med disse løsningene, så er vi her for deg! 



Kilde: Information commissioner’s office 2019