Dette er teknisk gjeld

Gjeld er et ord vi er kjent med. Gjeld er samlebetegnelsen for boliglånet, studielånet og andre typer lån du måtte ha. «Teknisk gjeld» er kanskje et nytt begrep for deg som ikke jobber med IT og i tech-verdenen. Det er ikke så rart.

La oss forklare hva det er: 

Teknisk gjeld er når du eller kollegaene dine tar raske avgjørelser og innfører enkle løsninger på tekniske problemer. Disse avgjørelsene kan, på sikt, føre til større fremtidige kostnader for bedriften.

Behovene dukker gjerne opp internt og løsningen haster. Dere skulle selvsagt hatt dette på plass, og det helst i går. Mange glemmer også at de har «løst» en rekke slike behov i løpet av året fordi ting skal skje fort.

Når kan de fremtidige kostnadene dukke opp?

Hvor lang tid det går før den tekniske gjelden faktisk kommer er det ingen fasit på. Det vi derimot vet, er at mange opplever teknisk gjeld i 2023 fordi de ikke har tatt stilling til digital sikkerhet. Eller ikke har forberedt ansatte på digitale trusler eller forsøk på angrep og hacking. Noen opplever også teknisk gjeld fordi de har slått sammen bedrifter og avdelinger som tidligere har brukt litt av alt for å løse hverdagen. For sistenevnte er det ofte en mer naturlig prosess enn for bedrifter som ikke gjennomgår større endringer.

Så du kan mest sannsynlig forutsi når din tekniske gjeld vil komme hvis du ser på hva dere gjør internt og sammenligner det med hva anbefalingen er fra IT-og sikkerhetseksperter. Hvis du vil vite hva våre eksperter mener om dette, så kan du sjekke ut artiklene våre om digitalisering. Ta en titt her!

Eksempler på teknisk gjeld

Siden teknisk gjeld er et nytt begrep er det kjekt med noen eksempler. Her er opplevelser mange kjenner på i løpet av arbeidslivet.

Hverdagseksempler:

  • Har du opplevd at folk sender deg filer via en offentlig fildelingstjeneste fordi de ikke har noe formelt system på plass? Et internt og sikkert system kunne ført til mindre stress og definitivt gjort prosessen sikrere.
  • Har en kollega plutselig ringt og fortalt at de har kjøpt inn de digitale gavekortene du ba om på mail noen gang? Phishing-mail er noe flere og flere programvarer kan hjelpe deg med å oppdage. Slik at man unngår tap av både penger, filer og ansattes data.

Formelle eksempler:

  • GDPR-lovverket endret seg i 2018. Når de nye reglene for personvern ble innført var det mange bedrifter som måtte ta en alvorlig opprydning i sine tekniske løsninger for å ivareta personvernet. Det ble dyrt. Noen slapp likevel unna fordi de hadde gjort en skikkelig jobb med sin digitale infrastruktur. Dermed kostet det mindre penger og tok kortere tid for dem å komme seg på rett side av lovverket.
  • Google Analytics er i hardt vær i år. Svært mange bruker og har brukt Google Analytics i sitt innsiktsarbeid i mange år. Datatilsynet varslet tidligere i år at analyseverktøyet bør fases ut, fordi det ikke overholder personvernet. Så hva nå? Lønner det seg å finne en løsning i siste liten når Datatilsynet har kommet med sine formelle anbefalinger, eller er det lurt å se etter en løsning allerede i dag?
  • Voksesmerter for små og mellomstore bedrifter. Har bedriften blitt større og dere har ansatt flere mennesker på kort tid? Har IT-systemene fulgt etter, eller bruker dere fortsatt oppstartsløsningene den dag i dag? Det kan bli noen vonde voksesmerter å komme over. Kostnaden for å innføre et skikkelig IT-system og programvare som kan skalere og vokse sammen med dere kan være en god løsning. Da kan dere allerede nå fokusere på å bygge bedrift fremfor å sende «IT-hatten» rundt omkring.

Våre tips til hvordan slippe unna teknisk gjeld

Stjernetipset: Ikke la raske avgjørelser friste deg. Gjør det skikkelig første gangen. Det vil være verdt pengene.

Andre tips:

  • Undersøk hva det tekniske problemet er, få hjelp om nødvendig
  • Få svar på når og hvor utfordringene oppstår
  • Søk etter interne eller eksterne aktører som kan løse dette problemet for deg hvis du ikke har kunnskapen
  • Finn svar på om det finnes programvare som kan løse problemet
  • Få hjelp til å lage gode rutiner som bidrar til å sikre at nye løsninger ikke skaper mer «teknisk gjeld»
  • Invester tid og penger. Det vil uansett koste mindre nå enn om én måned eller ett år når du står midt i en digital krise

Har du allerede kanskje litt teknisk gjeld?

Hvis du leser gjennom denne artikkelen og kjenner deg igjen i eksemplene vi skisserer over her, så anbefaler vi at du tar tak i det så snart som mulig. Våre kunderådgivere har svært god teknisk forståelse og kan svare på spørsmålene du ikke finner svaret på selv. De er også svært dyktige på å avdekke utfordringer og behov (sier vi helt objektivt, så klart). Ta kontakt med dem her: Kontakt oss.

Hvis du ikke er helt klar for å ta kontakt, så anbefaler vi artikler om sikkerhet på bloggen. Der forteller vi deg det meste på et språk alle kan forstå. Vi anbefaler spesielt; 7 grunner til hvorfor digitalisering er vinn-vinn for deg og Hvilke konsekvenser kan et dataangrep få for deg?. God lesning!

Vil du hilse på noen av kunderådgiverene våre?

Siw-Helen brenner for gode og langsiktige løsninger: Bli bedre kjent med Siw-Helen

Jørn er Lenovo-kongen hos oss: Bli bedre kjent med Jørn

Ommund elsker utfordringer utenom det vanlige: Bli bedre kjent med Ommund