Kunderådgivere er som oversettere

– Min viktigste jobb er jo å oversette, forteller Heidi kjapt i det vi starter samtalen vår. Vi har utfordret henne på hva hun mener er det viktigste hun gjør i jobben sin som kunderådgiver. Heidi Nordstad har jobbet som kunderådgiver hos oss siden 2018 og har ansvar for å vise frem og fortelle om tjenestene vi tilbyr til eksisterende og potensielle kunder i vårt langstrakte land.

Heidi har blitt nevnt flere ganger på bloggen tidligere, blant annet i våre kundestories med eiendomsmeglerkjeden Re/Max og advokatfirmaet Molteberg-Nilsen. Hun forteller selv at i løpet av disse årene har hun lært mye, og også skjønt hva som skal til for at mannen i gata skal forstå hva IT dreier seg om.

Min viktigste jobb er jo å oversette.
Heidi Nordstad, Kunderådgiver
Braathe

– De som jobber med IT hver dag vet så godt hva de ulike tjenestene og systemene innebærer, men når jeg tar en runde ute hos en kunde kan jeg få store øyne med spørsmålstegn tilbake. Og naturlig nok forstår man ikke dette når man ikke jobber med det hver dag, forteller Heidi.

Det er her kunderådgiverne våre kommer inn. Kunderådgivere skal oversette alt fra språket vi bruker i bransjen til navnene på tjenestene vi tilbyr. For man skal ikke ta for gitt at alle forstår hva for eksempel NaaS og DaaS-tjenestene våre betyr, som er forkortelser på Device as a Service og Network as a Service. Derfor er det viktig at man kan koble alt sammen opp med ting folk faktisk forstår og som så og si alle tar i hver dag.

Vil du lære mer om Heidis store kjærlighet?

Nemlig, 365 Arbeidsplass

Ingenting er som bilen

Så hva kobler du det opp mot, Heidi? – Mitt beste grep er å koble opp mot bilen. Da gir jeg dem et eksempel som: Du kan lease denne bilen og bestemme akkurat hvordan du vil style den, hvilke høyttalere du skal ha og hvordan setene skal se ut. Eller så kan du også kjøpe standard-pakken, mange trives svært godt med den.

Standardpakke i vår verden kan være: Microsoft 365 med Word, Powerpoint, Teams, Outlook og flere samlet, men uten spesialtilpasninger eller ekstra sikkerhet.

En bil du bygger selv derimot kan være: privat sky lokalisert på server hos oss på Rygge, men programvare som Microsoft 365 med sikkerhetstilpasninger, eget intranett bygget av våre systemarkitekter og DaaS-tjenester hvor man leier i stedet for å eie for å få ned risikoen i utstyrsparken.

Alt dette og mer til gir oss muligheten til å bli enda bedre på å oversette, mener Heidi selv. Hun har også sett svært god effekt av det i møte med kunder. – Når jeg legger frem hva vi kan tilby på denne måten her åpner jeg opp for alle mulige spørsmål og minsker sjansen for at folk ikke forstår.

Heidi kan få spørsmål om alt fra hva tofaktor- autorisering er til hvor skyen egentlig befinner seg. Noe mannen og dama i gata naturlig nok lurer på.- For nordmenn flest er IT-tjenester og verktøy noe man er bruker av, ikke innkjøper av. Det gjør jo at det er mye brukerne slipper å forstå. Men innkjøperne må vite nøyaktig hva det går i. Derfor er det så viktig at vi oversetter, mener Heidi.

Se Heidi i aksjon. Her snakker hun om 365 Arbeidsplass og hvilke funksjoner som er med!

Skifter stilling

Siden 2018 har Heidi oversatt og bistått kunder i å digitalisere seg. Det har hun storkost seg med, og nettopp derfor skal hun nå videre i en ny stilling fra januar av.

Da blir hun avdelingsleder for vår leveranseavdeling. Det er avdelingen som tar seg av leveransen av alle kontraktene som kommer inn fra kunderådgiverne. De skal altså levere selve innholdet, og i mellomtiden skal kunderådgivere følge opp kundene.

– Jeg har jo godt av å utforske mer jeg også! De siste ukene har gått til å si farvel til kundene mine og dele dem ut til kollegaene mine for fremtidens skyld. Heldigvis, for både dem og meg, så er jeg aldri langt unna.

Vi skal få høre mer fra Heidi fremover. For ikke bare er hun helt rå på å oversette, hun er også god på å sette fokus på viktige ting som kan være veldig tidkrevende for folk på kontoret når avgjørelser rundt digitalisering blir tatt. Vi skal blant annet snakke mer om filhåndtering, sluttbrukerens opplevelse og brukeradopsjon. Vi gleder oss til det!

Lykke til i ny stilling om kort tid, Heidi!