Slik forbereder du deg

Det vi forteller kundene våre når nye ting skal skje er: planlegg, forbered og tren opp. Ikke alt må gjøres i forkant av endringen, men det er utrolig viktig at en eller flere ansvarlige for prosessen lager seg en tidslinje for når ting skal introduseres og hvordan.

Vi anbefaler å:

  • Gi beskjed god tid i forveien om at en endring er på vei og hvor stor endringen er. Gjerne flere ganger også!
  • Fortelle ansatte hva endringen består av og oppmuntre til forberedelse. Her har vi flere videoer som kan være fine å se i forkant av en overgang. Ta en titt her!
  • Planlegg for noen dager hvor ting ikke er helt på stell. Det tar tid å lage nye vaner, spesielt digitale!
  • Sett av ressurser og tid til opplæring, og gjerne spe den ut over noen uker eller måneder. Å komme tilbake fra permisjon, ferie eller sykdom og ha misset opplæringen kan være en sur kamel å svelge.

Noe som også er viktig er å beregne inn at det vil ta tid før kollegaene dine og arbeidsplassen føler at ting går smooth. Få derfor på plass viktige arbeidsoppgaver i forkant og utsett leveranser hvis det trengs. En overgangsfase kan by på stress, men ikke hvis du og dine kollegaer er godt forberedte.

Vil du hilse på en av våre eksperter i planlegging? Vår kunderådgiver, Heidi, vet akkurat hva som skal til før en digital endring skal skje. Bli bedre kjent med henne her!

Ikke undervurder opplæring

Hver dag tar vi i bruk nye tekniske duppedingser som skal hjelpe oss og være et verktøy i arbeidshverdagen. Det er ofte noen andre enn dem som faktisk skal bruke disse som avgjør at disse skal implementeres. Derfor er det ekstra viktig at ansatte som faktisk skal ta disse i bruk får muligheten til å bli godt kjent med sine nye arbeidsverktøy. Ofte, i den digitale verden, tar man for gitt at folk forstår ting siden det ligner på så mye annet. Men nytt utstyr, ny programvare eller ny noe som helst kan faktisk gi folk skikkelig frustrasjons-hodepine. Så ikke undervurder verdien av tiden du bruker på opplæring.

Opplæring, eller brukeradopsjon som det også kalles har vi snakket om før. Ta en titt her!

Det er ingen som kommer til å bli skuffet over at dere bruker tid på opplæring. For akkurat som en flunka ny lærling i byggfag må også en ny hammer kjennes naturlig i hånda før arbeidet kan settes i gang. Det samme gjelder dine ansatte. Og husk, noen gode runder med opplæring sikrer ofte bedre samhandling, mer effektivitet og gode idéer rundt arbeidsmetoder og bruk.

Lykke til!